Reizen & Tickets Formule 1 Grand Prix van Suzuka, Japan 2025

vrijdag 4 april 2025 t/m zondag 6 april 2025

Arrangementen & Reizen GP Suzuka, Japan

blank

P1 Travel aanbod

v.a. €175
Hotel + Staanplaats ticket (General Admission) Suzuka, Japan v.a. €175
Hotel + Tribune ticket (Grandstand) Suzuka, Japan v.a. €175
Hotel + Hospitality pakket Suzuka, Japan v.a. €175
Bekijk alle deals op P1 Travel

Booking.com aanbod

v.a. €59
Overnachten nabij de Grand Prix Suzuka, Japan? Bekijk alle hotels op Booking.com v.a. €59
Bekijk alle deals op Booking.com

Losse Tickets GP Suzuka, Japan

blank
Staanplaats (General admission) Suzuka, Japan v.a. €175
Tribune (Grandstand) tickets voor de Suzuka, Japan v.a. €175
Hospitality pakket Suzuka, Japan v.a. €175
Bekijk alle deals op P1 Travel

Blijf op de hoogte

Als eerste op de hoogte gehouden worden zodra er nieuwe reizen, ticket prijzen of arrangementen naar Suzuka bekend zijn? Vul hieronder je e-mailadres in en we houden je op de hoogte.

Waarom bezoek je de Grand Prix van Japan?

  • Een van de mooiste circuits op de F1 kalender
  • Veel faciliteiten rondom het circuit
  • Al vaak beslissend geweest in het kampioenschap

Wat is de beste manier om deze Grand Prix te bezoeken?

Je kunt het beste naar de Grand Prix van Japan reizen met het vliegtuig en door ter plaatse van het openbaar vervoer gebruik te maken. Je kunt kiezen voor het zelfstandig kopen van toegangskaartjes, vliegtickets en alle kaartjes voor het openbaar vervoer, maar er zijn voor deze Grand Prix ook volledig verzorgde arrangementen beschikbaar.

blank

Bron: Pixabay

Hoe kom je er? Vliegen

De beste manier om naar Japan af te reizen is natuurlijk per vliegtuig. Een aankomst op luchthaven Chubu Centrair International Airport bij Nagoya (code NGO) ligt dan het meest voor de hand, maar je kunt ook op Tokio of Osaka vliegen en dan met de trein of een huurauto verder reizen. Je bent met een rechtstreekse vlucht ongeveer 14 uur onderweg.

Trein / Huurauto

Met de trein reis je verder naar het centrum van Nagoya en vanaf Chubu Centrair duurt dit ongeveer 45 minuten. Vanaf het hoofdstation van Nagoya vertrekken er regelmatig treinen richting het circuit, waarbij je het beste naar Suzuka Circuit Ino Station kunt reizen. Dit neemt ook weer ongeveer 45 minuten in beslag. Vanaf het station is het vervolgens nog ongeveer 15 tot 20 minuten lopen naar de ingang.

Huur je een auto? Pak dan de Higashi Meihan-snelweg en je rijdt eenvoudig naar het circuit toe. Houd er wel rekening mee dat ze in Japan links rijden.

Waar verblijf je? Hotels nabij het circuit

Aangezien het circuit van Suzuka in stedelijk gebied ligt is het niet heel lastig om een hotel te vinden in de buurt van het circuit. Het Circuit Hotel bevindt zich zelfs pal naast de ingang van het circuitpark. Je kunt echter ook een hotel boeken in Nagoya en met de trein naar het station Suzuka Circuit Ino reizen. In Nagoya heb je natuurlijk een ruime keus aan hotels in verschillende prijsklassen en dankzij het zeer efficiënte openbaar vervoer in Japan is het geen enkel probleem om dagelijks heen en weer te pendelen.

Zijn er arrangementen beschikbaar?

Diverse reisoperators hebben arrangementen samengesteld waarbij alles voor je geregeld wordt. Dit houdt meestal in dat je een rechtstreekse retourvlucht hebt vanaf Amsterdam die aankomt op Nagoya. Er is ook een hotel voor je geboekt, meestal in Nagoya zelf. In dat geval zijn ook alle transfers per trein bij de prijs inbegrepen. Dit geldt voor zowel de treintickets van en naar de luchthaven als voor de kaartjes tussen het hotel en het circuit.

Nederlandse fans bij deze Grand Prix

blank

Bron: Unsplash

Overal ter wereld kom je fans van Max Verstappen tegen maar op Suzuka ben je als Nederlandse supporter wel in de minderheid. Dat komt vooral door de lange reistijd en doordat je al snel veel geld kwijt kunt zijn aan een bezoek aan Japan. Er is hier daardoor ook geen speciale Max Verstappen tribune. Dat maakt de race bezoeken natuurlijk niet minder leuk, want er is heel veel te zien en te beleven als Nederlandse F1-fan. We raden je wel aan om je racebezoek ook met een langer verblijf in het land van de rijzende zon te combineren.


Suzuka: de beste tickets en tribunes

blank

Het circuit van Suzuka heeft zowel General Admission kaartjes als tickets op diverse tribunes beschikbaar. Daarbij is het circuit min of meer in twee delen opgesplitst. Vanaf het punt waar het circuit onder zichzelf doorgaat tot een de pitsingang zijn er vrijwel geen tribunes.

Tribunes (zitplaatsen)

Het gedeelte rondom start/finish en de S-bochten bevat alle tribunes en een groot aantal strategisch geplaatste televisieschermen waarmee je niets van de wedstrijd zult missen. Alleen de hoofdtribune is gedeeltelijk overdekt. Alle tribunes bieden een ruim zicht op de baan, zoals de voor inhalen zeer geschikte hairpin van bocht 11. Vanwege de vele hoogteverschillen kun je de auto’s vaak ook kort op andere gedeeltes van de baan zien.

blank

bron: Wikimedia Commons

General admission (staanplaatsen)

Het gedeelte ‘achterop’ het circuit (oftewel vanaf bocht 8 tot en met 16) is verdeeld in diverse stroken waar je met een algemeen toegangskaartjes zelf een plek kunt uitzoeken. Deze tickets zijn een stuk goedkoper dan de meest voordelige tribunekaartjes. Je hebt echter geen stoeltje maar zit op een grastalud. Er bevinden zich bovendien geen TV-schermen waar je het wedstrijdverloop op kunt volgen.

De beste plekken

blank

bron: Wikimedia Commons

Het circuit van Suzuka werd ontworpen door de Nederlander John Hugenholtz, die ook Zandvoort vorm gaf. Hij maakte optimaal gebruik van de natuurlijke glooiing van het terrein om een spectaculair circuit te bouwen. Er zijn daardoor ook eigenlijk geen slechte plekken om naar de race te kijken, maar afhankelijk van je eigen interesses zijn er natuurlijk wel enkele plaatsen die in het oog springen:

  • Vanaf de hoofdtribune heb je een optimaal zicht op de pitstraat zodat je alle pitstops en de start van de race live kunt meemaken.
  • Tribune I geeft zicht op de hairpin (bocht 11) waar rijders elkaar relatief eenvoudig in kunnen halen.
  • Op een van de vele tribunes langs de snelle S-bochten zul je versteld staan van de enorm hoge bochtensnelheid van de moderne Formule 1 auto’s.
  • Als je voor een General Admission ticket kiest raden we je aan om aan de buitenkant van bocht een plaats te zoeken aangezien je de auto’s dan lange tijd kunt zien.
  • Ook de binnenzijde van 180R (bocht 15) geeft spectaculair zicht op het circuit al zie je de auto’s hier niet zo lang.

De goedkoopste plekken

De goedkoopste kaartjes voor de formule 1 race op Suzuka zijn de General Admission tickets die gemiddeld ongeveer 100 euro kosten. Je kunt ermee op veel verschillende plekken staan of zitten. De voordeligste tribunekaartjes kosten ongeveer twee keer zoveel en bevinden zich aan de buitenkant van bochten 3, 4 en 5.


Prestaties Max Verstappen Grand Prix van Japan

Aangezien Max Verstappen al enkele seizoenen met een Honda motor rijdt is de Japanse Grand Prix voor hem extra speciaal. Red Bull en Verstappen zijn door hun recente successen ook zeer populair bij veel Japanse fans.Het circuit ligt de auto van Red Bull ook redelijk goed. Het enige nadeel is dat het een baan is waar redelijke hoge snelheden worden bereikt en in het verleden was dat het belangrijkste punt waarop Verstappen en zijn teamgenoten tijd moesten inleveren.

Max Verstappen won de Japanse Grand Prix daardoor nog niet in zijn nog korte loopbaan maar hij stond wel al drie keer op het podium. In zijn debuutjaar 2016 eindigde hij als tweede achter Nico Rosberg. Het jaar daarop werd hij ook tweede, toen achter Lewis Hamilton. In 2018 eindigde hij als derde. De race van 2018 liep uit op een deceptie toen hij in de eerste bocht van de baan werd getikt door Charles Leclerc die daarvoor een tijdstraf van 5 seconden kreeg.


Geschiedenis van de Grand Prix van Japan

In 1976 en 1977 reed de Formule 1 al twee keer in Japan. Dit was destijds op het circuit van Fuji. In 76’ vond er meteen de beslissing om het wereldkampioenschap plaats. Het beroemde gevecht van dat jaar tussen Niki Lauda en James Hunt kwam hier tot een eind. Lauda besloot om niet te rijden na de start. Na zijn zware crash op de Nürburgring van eerder dat jaar wilde hij niet meer alle risico nemen. Hunt werd na een klapband toch nog derde en won de titel met één punt verschil op Lauda. In 1977 werden bij een crash twee fans geraakt door brokstukken. Zij vonden hierbij de dood. Hierna bleef de Formule 1 jaren weg uit Japan.

blank

bron: Wikimedia Commons

Van Fuji naar Suzuka

In 1987 kwam de Formule 1 terug in Japan. Dit keer op Suzuka, het thuiscircuit van Honda. De Formule 1 had inmiddels veel aan populariteit gewonnen in Japan, nadat Honda in 1983 zijn entree in de Formule 1 had gemaakt als motorleverancier van o.a. Williams. Vanaf 1987 tot 1991 won Honda als motorleverancier alle wereldtitels. Eerst met Piquet bij Williams. Daarna met Senna en Prost bij McLaren.

De Pacific Grand Prix

In 1994 en 1995 werd naast de Grand Prix op Suzuka nog een tweede race in Japan gehouden. Die werd de Pacific Grand Prix genoemd en vond plaats op het circuit TI Aida. Dit circuit was kort en ook heel bochtig, waardoor inhalen vrijwel onmogelijk was. Daarnaast was er vrijwel geen parkeergelegenheid zodat toeschouwers met bussen 30 kilometer van en naar het circuit moesten worden vervoerd. Na twee seizoenen verdween deze wedstrijd daarom alweer van de kalender.

Even terug naar Fuji

In 2007 en 2008 keerde Fuji kortstondig terug op de racekalender ten koste van Suzuka. Fuji was eigendom van Toyota, dat sinds 2002 een eigen Formule 1-team had. Hierna zouden Suzuka en Fuji de Grand Prix om het jaar organiseren. Maar sinds 2009 rijdt de Formule 1 weer vast op Suzuka, nadat Toyota de Formule 1 na 2009 verliet door de grote economische crisis.

Afgelast vanwege Covid-19

In 2020 en 2021 werd de Japanse Grand Prix niet verreden vanwege de wereldwijde Covid-19 pandemie.

Opvallende acties en gebeurtenissen

Doordat de Japanse GP altijd aan het einde van het jaar verreden wordt zijn er veel beslissingen om de titel gevallen, liefst twaalf keer. In 1989 liet Senna Prost uitvallen waarna Senna gediskwalificeerd werd en Prost wereldkampioen. Een jaar later reed Senna opnieuw in op Prost waarna beide coureurs al in de eerste bocht uitvielen. Deze keer ging de titel echter toch naar Senna. Michaël Schumacher won twee van zijn zeven wereldtitels (2000 en 2003) op Suzuka.

Meeste overwinningen Grand Prix van Japan

De coureur met de meeste zeges op Suzuka is Michaël Schumacher. Hij won hier zes keer in (1995, 1997, 2000, 2001, 2002 en 2004). Van het huidige deelnemersveld is Sebastian Vettel het meest succesvol, hij won hier vier keer. Ook Lewis Hamilton (2), Kimi Räikkönen, Fernando Alonso en Jenson Button (allen 1 keer) wisten de overwinning te behalen op Suzuka.


Suzuka (en Nagoya) tijdens de Grand Prix

blank

Bron: Pexels

Het handige aan Suzuka is dat er heel veel faciliteiten op het circuitpark zelf zijn te vinden. Zo ligt naast het circuit een enorm attractiepark met het bij televisiekijkers bekende reuzenrad als grote blikvanger. Er zijn daarnaast enkele hotels en recreatiemogelijkheden te vinden op het park zelf. Zo vind je er een kartcircuit en is er een rij- en raceschool gevestigd.

Yuenchi Motopia attractiepark

Je zult vast niet speciaal voor een attractiepark naar Japan afreizen, maar wanneer je er toch bent kan het heel leuk zijn om een paar uur te spenderen in Yuenchi Motopia. Dit is een deels op auto- en motorsport gebaseerd park met tal van leuke en spannende attracties dat zich pal naast het circuit bevindt. Je kunt er onder meer karten, varen, motorrijden en zwemmen. Tot slot heb je vanuit het reuzenrad een geweldig uitzicht over het circuit.

Toyota Automobile Museum

In Nagoya bevindt zich het Toyota Automobile Museum. Daar kun je onder meer honderden modellen bewonderen  die het merk sinds zijn oprichting in 1937 heeft geproduceerd. Daaronder zijn ook enkele van de meest succesvolle racewagens, zoals de Toyota 7 turbo. Een aanrader voor elke autoliefhebber.

Activiteit Dag Tijdstip (Lokaal)
Training 1 Vrijdag 10:30u tot 11:30u
Training 2 Vrijdag 14:00u tot 15:00u
Training 3 Zaterdag 12:00u tot 13:00u
Kwalificatie Zaterdag 15:00u tot 16:00u
Race Zondag 14:00u tot 16:00u

Circuit Locatie

Circuit informatie
Rondelengte 5.807 km
Totale lengte 307.771 km
Aantal rondes 53
Aantal bochten 18
Pole position Links
Maximale snelheid 328 km/uur
Richting Met de klok mee
Tijdsverschil met NL +7 uur
Capaciteit 155000
Ronderecord 1:30,983
Lewis Hamilton (2019)
© F1Reis.nl.nl 2024 | Onderdeel van Dik B.V. | KvK 74390708 | Stationsplein 3, 8011 CW te Zwolle | Privacy & Cookies