Waarom bezoek je de Grand Prix van China?
- Er zijn zeer voordelige tickets beschikbaar.
- Dit circuit biedt altijd perfect zicht op alle actie.
- Shanghai bezoeken is een unieke ervaring.
Wat is de beste manier om de Grand Prix van China te bezoeken?
Zou je het leuk vinden om ook eens aanwezig te zijn bij de Chinese Grand Prix? Dan vind je hieronder alle informatie die je nodig hebt om je reis en verblijf te plannen.
Hoe kom je er? Vliegen
China is vanuit Amsterdam het best te bereiken via vliegveld Pudong. Vanuit Nederland bedraagt de reistijd zo’n negen uur. In Shanghai is het zes uur later dan hier, dus die uren moet je er op de heenweg bijtellen en kun je er op de terugweg weer vanaf halen. De luchthaven van Pudong ligt op zo’n 30 kilometer ten zuidoosten van de Shanghai. Vanaf hier is de stad makkelijk te bereiken via het openbaar vervoer.
Vervoer ter plaatse: metro
Naar het circuit rijdt een rechtstreekse metroverbinding. Dit is metrolijn 11. Deze brengt je vanuit het hart van Shanghai naar het Shanghai International Circuit in het noordwesten van de stad. Hiermee is het circuit goed te bereiken. Deze metrolijn is er ook gekomen doordat er in de loop der jaren meerdere woonwijken rondom het circuit zijn verschenen.
Waar verblijf je? Hotels nabij het circuit
Doordat Shanghai zo groot is zijn er genoeg hotels te vinden in de stad. Ook het uitgaansleven is er erg groot te noemen. In de stad zijn veel horeca gelegenheden te vinden. Shanghai valt met recht de meest westerse stad van China te noemen door het economische hart wat er gevestigd is komen er veel buitenlanders.
Nederlandse fans bij deze Grand Prix
Het aantal Nederlandse fans bij de Grand Prix van China is beperkt. De reis is lang en China is geen land waar je heel eenvoudig naar op vakantie gaat. Je moet bijvoorbeeld vooraf een visum aanvragen om het land als toerist te mogen bezoeken. Dit kun je online doen. Let wel op dat er kosten aan zijn verbonden van ongeveer 250 euro. Een spoedvisum is nog duurder, dus wees op tijd met aanvragen.
Circuit van Shanghai: de beste tickets en tribunes
Alle kaartjes voor de Grand Prix van China op het circuit van Shanghai zijn geldig voor het gehele weekend. Er zijn dus geen losse tickets voor alleen de vrijdag, zaterdag of zondag te koop. Hieronder bespreken we welke opties je daarbij allemaal hebt.
General admission (staanplaatsen)
In tegenstelling tot veel andere relatief nieuwe circuits in Azie beschik je bij de Grand Prix van China over veel verschillende mogelijkheden als je een general admission ticket aanschaft. Er zijn diverse grote taluds beschikbaar die ook allemaal een letter toegekend hebben gekregen. Er is zelfs een klein gedeelte op start/finish (L) waar je met dit kaartje kunt zitten.
Staanplaatsen van sectie F zorgen voor optimale snelheidssensatie op het lange rechte stuk. De plekken in deel J geven zicht op de hairpin waar het meest wordt ingehaald. Vrijwel overal heb je ook televisieschermen tot je beschikking want er wordt in China alles aan gedaan om elke bezoeker zoveel mogelijk waar te geven voor zijn of haar geld.
Tribunes (zitplaatsen)
De prijzen voor tribunekaartjes zijn niet veel hoger dan die voor algemene toegang en daarom is dit eigenlijk altijd de beste optie. Op vrijdag geeft je entreeticket toegang tot elke plek die je maar wilt bekijken, dus dan kun je ook gewoon op de hoofdtribune zitten. Op zaterdag en zondag gelden wel de normale stoelnummers dus dan word je wel geacht om alleen op de voor jou gereserveerde zitplaatsen te gaan zitten.
De beste plekken
Het circuit van Shanghai biedt vanaf alle plaatsen een goed zicht op de baan. Het gaat er dus vooral om wat je budget is en wat je graag wilt kunnen zien. Vanaf de overdekte hoofdtribune zie je niet alleen de start maar ook de pitstraat en menig inhaalpoging op het start/finish gedeelte. De meeste geslaagde inhaalacties vinden echter plaats op het langste rechts stuk en daar heb je weer prima zicht op met een general admission kaartje of door een ticket te kopen voor tribune H of K.
De voordeligste kaartjes
Zoals we al hebben besproken is de Chinese Grand Prix geen dure om te bezoeken als je het hebt over alleen de toegangskaartjes zelf. De voordeligste tribuneplaatsen kosten minder dan general admission tickets van menig Europese Grand Prix. De absoluut voordeligste optie is algemene toegang voor het gehele weekend te nemen voor slechts 79 euro. Maar in onze ogen kun je dan alsnog het beste de H of K tribune nemen voor slechts enkele tientjes meer.
Prestaties Max Verstappen Grand Prix van China
Max Verstappen heeft bij de Grand Prix van China tot nu toe slechts een enkele podiumplaats behaald. Tijdens de wedstrijd in 2017 eindigde hij als derde nadat hij de race vanaf de negentiende startplaats was aangevangen. Zijn andere noemenswaardige resultaten waren een vierde plaats in 2019 en een vijfde plek in 2018.
Geschiedenis van de Chinese Grand Prix
Al in de jaren ’90 van de vorige eeuw werd er gesproken over een Grand Prix in China. Nadat het Zhuhai International Circuit door de FIA werd afgewezen besloten de Chinezen om een geheel nieuw circuit in Shanghai aan te leggen.
Shanghai International Circuit
Het Shanghai International Circuit is, zoals vele moderne F1-circuits, ontworpen door de Duitser Hermann Tilke. Het is een snel circuit gecombineerd met lastige technische stukken dat de rijders zelf over het algemeen goed kunnen waarderen vanwege de hoge snelheid en vele uitdagingen.
Unieke bochtencombinaties
Na het rechte stuk op start/finish wordt de eerste bocht op vrij hoge snelheid worden ingestuurd om daarna steeds meer bij te remmen aangezien de bocht steeds krapper wordt. Na bocht twaalf volgt weer zo’n lange doordraaier, die nu juist heel scherp begint en steeds meer uitwaaiert. Een goede exit is hier van groot belang want hierna volgt één van de langste rechte stukken van de Formule 1 (zo’n 1,2 kilometer). Na dit rechte stuk moet van dik 350 km/u worden afgeremd naar 60 km/u voor een hairpin (bocht 14).
Meeste overwinningen Grand Prix van China
Lewis Hamilton is de absolute recordhouder met tot nu toe zes zeges op dit circuit. Hij won de race in 2008, 2011, 2014, 2015, 2017 en 2019. Andere meervoudige winnaars zijn Nico Rosberg en Fernando Alonso die de race tweemaal op hun naam wisten te schrijven. Ook Kimi Räikkönen, Sebastian Vettel en Jenson Button wisten er met de hoofdprijs vandoor te gaan. De eerste winnaar in 2004 was Rubens Barrichello namens Ferrari.
Eerste overwinning Red Bull Racing
In 2009 boekte het Red Bull Racing van Max Verstappen zijn allereerste overwinning op dit circuit. Sebastian Vettel eindigde als eerste voor teamgenoot Mark Webber en de latere wereldkampioen Jenson Button (Brawn). Na afloop werd in plaats van het Oostenrijkse volkslied voor Red Bull per ongeluk het Britse volkslied ingestart. Dit was tevens de eerste keer dat de Chinese Grand Prix in de eerste helft van het seizoen georganiseerd werd.
Laatste zege van Michaël Schumacher
In 2006 boekte Ferrari z’n tweede zege op dit circuit. Achteraf gezien bleek dit de allerlaatste overwinning van Michaël Schumacher te zijn. Door deze zege nam Schumacher de leiding in het wereldkampioenschap over en leek hij, na een sterke inhaalrace in het kampioenschap op Fernando Alonso, op weg naar zijn achtste wereldtitel. Een week later blies Schumacher zijn motor op in Japan en dus ging de wereldtitel alsnog naar Alonso.
Shanghai tijdens de Grand Prix van China
Shanghai is met 23 miljoen inwoners de grootste stad van China. Groter dus dan de hoofdstad Beijing. De stad behoort tevens tot de drie grootste metropolen ter wereld. Met de opkomst van China als wereldeconomie kon een Formule 1-race niet uitblijven. De economische mogelijkheden voor een race zijn er dan ook eindeloos.
Leeft deze Grand Prix bij de bevolking?
Onder de Chinese bevolking leeft het evenement de laatste jaren minder van bij de opening van het circuit in 2004. Dit komt mede door de economische crisis van 2008. In China zijn veel mensen nog steeds niet hersteld van deze klap. Hierdoor daalt het aantal bezoekers elk jaar nog. Dit betekent wel dat de kaarten voor de race een stuk goedkoper zijn geworden. Zo zit je voor 100 euro al op de hoofdtribune. Deze daling is ook te danken aan de dominantie van Mercedes. Waardoor sommige mensen F1-races steeds voorspelbaarder vinden geworden. Misschien dat Max Verstappen het tijd volgend jaar kan doen keren.