Grand Prix van Maleisië: Spectaculair en onberekenbaar
De Grand Prix van Maleisië behoort tot één van de nieuwere GP’s van de racekalender. Deze GP debuteerde in 1999 op de racekalender. Waar deze race voorheen vooral aan het begin van het seizoen werd verreden is de Grand Prix in 2016 verplaatst naar het einde van het Formule 1-seizoen.
Het Sepang International Circuit heeft altijd de eer om deze race te mogen organiseren. Maleisië staat te boek als een onberekenbare Grand Prix. Onberekenbaar, omdat de regen er soms ineens met bakken uit de hemel kan vallen. Hier moeten teams vaak rekening mee houden in het afstellen van de auto. Dit zorgt regelmatig voor veel spektakel.
Geschiedenis
De eerste GP van Maleisië was meteen een hele speciale. Tijdens de Britse GP van 1999 brak Michaël Schumacher zijn rechterbeen bij een harde crash. In de GP van Maleisië van 1999 maakte hij vervolgens, na drie maanden, zijn comeback. Schumacher reed hier lang aan de leiding, maar stond die leiding vlak voor het einde af aan zijn teamgenoot – en tevens leider in het wereldkampioenschap – Eddie Irvine. Ondanks dat Schumacher zijn teamgenoot liet winnen werd Mika Häkkinen later dat jaar wereldkampioen.
De meest spectaculaire GP van Maleisië ooit was die van 2001. De beide Ferrari’s startten vanaf de eerste startrij. Vlak na de start begon het echter keihard te regenen. Er brak een heuse wolkbreuk los boven het circuit. Net op dat moment vloog de BAR-Honda van Olivier Panis in brand waardoor er ook nog eens een oliespoor op de baan lag. De beide Ferrari’s konden dit spoor niet ontwijken en belandden in het grind. Ze wisten wel weer op de baan te komen, maar vielen ver terug. Voor acht andere coureurs zat de race er al na drie ronden op. O.a. Villeneuve, Räikkönen en Montoya verloren de strijd tegen de regen. Jos Verstappen reed daardoor een tijdje op het podium in zijn Arrows. Uiteindelijk wisten de Ferrari’s zich op wonderbaarlijke wijze terug te knokken waardoor Schumacher de race won. Jos Verstappen werd uiteindelijk zeven, destijds was dat nog niet genoeg om punten te scoren.
In 2003 wist Kimi Räikkönen zijn allereerste overwinning in de Formule 1 te behalen. Hij deed dit in Maleisië. Zes jaar later in 2009 werd de race voortijdig afgebroken door de heftige regenval. Jenson Button won, maar omdat de race werd afgebroken voordat 75% van het aantal ronden was afgelegd werden halve punten toegekend.
Niet Schumacher, maar Sebastian Vettel is de meest succesvolle coureur op Sepang. Hij won de Grand Prix vier keer (2010, 2011, 2013, 2015). Schumacher kwam niet verder dan drie overwinningen. Andere coureurs van het huidige veld met overwinningen op Sepang zijn: Fernando Alonso (3), Kimi Räikkönen (2), Jenson Button en Lewis Hamilton (beiden 1).
Circuit informatie
Het Sepang International Circuit behoort tot één van de ontwerpen van de Duitse circuitarchitect Hermann Tillke. Het circuit is berucht vanwege zijn scherpe bochten en lange doordraaiers. Dit zie je direct terug na de start. Bocht één is direct een lange doordraaier van 180 graden, waarna bocht twee precies de andere kant opdraait. Na de scherpe bocht vier volgt het zwaarste deel voor de coureurs. Bocht vijf is weer zo’n lange doordraaier, maar wat deze bocht zo moeilijk maakt is dat je geen centimeter kan afwijken van de ideale lijn, omdat bocht zes ook weer zo’n doordraaier is. Zit je hier niet op de goede lijn dan beland je in het grind, of je verliest gewoon heel veel snelheid. Bocht zeven en acht zijn twee korte rechterbochten achter elkaar. Ook hier geldt weer dat de lijn die je pakt in de eerste bocht extreem cruciaal is voor de bocht die erop volgt.
Naast de zeer technische bochten kent het circuit ook twee lange rechte stukken. Voor de laatste langzame bocht ligt een recht stuk. En het punt bij start/finish vormt ook een zeer lang recht stuk. Inhalen is vooral op deze plekken mogelijk in combinatie met DRS als je binnen een seconde van je voorganger rijdt. Het circuit is 5,5 kilometer lang en er worden 56 ronden verreden.
Over de stad Sepang
Sepang zelf is een stad met zo’n 200.000 inwoners. Het circuit ligt vlakbij deze stad. Het circuit trekt altijd veel bezoekers, logischerwijs vooral uit Azië. Formule 1 is hot in Azië. De Aziatische expansie van de Formule 1 is niet overal succesvol geweest, denk hierbij aan China. Maar landen als Maleisië en Japan lopen echt uit wanneer de Formule 1 hun land aandoet. De Maleisiërs lopen echter niet alleen uit voor de Formule 1, maar ook voor de MotoGP. Ieder jaar vindt er ook een MotoGP race plaats op Sepang en ook hier zitten de tribunes altijd vol. Auto- en motorsport geniet veel populariteit in Maleisië. Vandaar ook dat de Formule 1 sinds 1999 nooit meer weg is geweest uit Maleisië.
Je kunt een bezoek aan de Grand Prix van Maleisië meteen combineren met een lekkere zonvakantie. Op nog geen veertig minuten reizen vanaf het circuit vind je de kust met de azuurblauwe zee en de mooiste resorts. Ook vind je hier de Cameron Highlands. Dit is een natuurpark met prachtige theeplantages en verschillende soorten wilde dieren.
Bereikbaarheid
Op vijf kilometer afstand van het circuit bevindt zich het Kuala Lumpur International Airport. Deze luchthaven ligt, net als het circuit, op zo’n zestig kilometer van Kuala Lumpur. Naar Kuala Lumpur rijdt een goede treindienst. Deze is er helaas niet naar het circuit. Taxi’s zijn niet duur, maar je kunt ook besluiten om zelf een auto te huren, ook om bijvoorbeeld nog andere bezienswaardigheden buiten de stad te bezoeken. Je kunt in een resort aan de kust gaan zitten, maar ook in Sepang vind je veel hotels. Uiteraard is Kuala Lumpur ook een plek waar genoeg hotels te vinden zijn. Bovendien kun je dan meteen een bezoek brengen aan de gigantische Petronas twin towers.