i.v.m. Ramadan wordt deze GP op zaterdag verreden.
Waarom bezoek je de Grand Prix van Saoedi-Arabië?
- Nachtrace in een unieke setting.
- Razendsnel circuit met veel spektakel.
- Veel concerten en andere activiteiten.
Wat is de beste manier om de Grand Prix van Saoedi-Arabië te bezoeken?
Lijkt het je leuk om deze Grand Prix een keertje te bezoeken? Vind dan hier alle informatie over je reis, verblijf en vervoer ter plaatse.
Hoe kom je er? Vliegen
De beste manier om naar Djedda af te reizen is door met het vliegtuig te gaan. Je kunt vanaf Schiphol op dit moment nog niet rechtstreeks vliegen, want er is nu altijd minimaal 1 tussenstop nodig. De reistijden liggen daardoor momenteel op ongeveer 10 tot 20 uur voor alleen al het vliegen.
Er zijn echter vergevorderde plannen om ook rechtstreekse verbindingen tussen Schiphol en Djedda te gaan onderhouden. Andere luchthavens in onze omgeving die nu al rechtstreekse verbindingen met Djedda hebben zijn Frankfurt en Parijs. Met de auto naar die luchthavens rijden is dus ook altijd een optie.
Vervoer ter plaatse
Je landt in Djedda op de Internationale luchthaven Koning Abdoel Aziz die net ten noorden van de stad zelf ligt. Het fijne is dat die luchthaven nog slechts enkele kilometers van de locatie van het stratencircuit is verwijderd. Zelfs lopend vanaf de terminal kun je relatief eenvoudig de ingang van het circuit bereiken. Er zijn tijdens het raceweekend zelf echter ook andere opties beschikbaar, zoals shuttlebussen. Je kunt echter ook prima op de luchthaven een auto huren.
Waar verblijf je? Hotels nabij het circuit
De luchthaven en het circuit zelf liggen in een deel van de stad met veel hotels, waarvan de prijzen uiteenlopen van enkele tientjes tot honderden euro’s per nacht. Vroeg boeken lijkt sowieso het devies wanneer je tijdens de Grand Prix in de buurt van het circuit wilt kunnen overnachten. Als het je niet lukt om in deze week een hotelkamer te vinden kun je verder afzakken richting het centrum van Djedda.
Nederlandse fans bij deze Grand Prix
Het aantal Nederlandse fans dat naar deze Grand Prix afreist is zeer beperkt. Dat komt onder meer vanwege de lange reistijd, de hoge kosten en dat je een visum aan moet vragen. Dat velen het regime dat in Saoedi-Arabië aan de macht is niet zo kunnen waarderen speelt ook een rol.
Wanneer je een bezoek aan deze wedstrijd zelf wel erg leuk zou vinden kun je kaartjes bij een Nederlandse ticketprovider bestellen om de kans te vergroten dat je bij andere Nederlanders zult zitten. Let op: dat is nog steeds geen garantie.
Circuit van Djedda: de beste tickets en tribunes
Alle tickets die je kunt kopen voor de Grand Prix van Djedda geven ook toegang tot de diverse fanzones, de kunstpromenade en alle concerten die na de race gehouden worden. Voor alle actie op het circuit zelf zijn zowel General Admissionals tribunetickets beschikbaar.
General admission (voordelige staanplaatsen)
Op diverse plekken langs het circuit zijn stroken beschikbaar voor houders van een General Admission kaartje. Zo’n ticket kost ongeveer 300 euro en geeft je drie dagen lang toegang tot het circuit. Aangezien het hierbij niet gaat om de heuvels die je vaak langs permanente circuits aantreft is dit niet een ideale optie. Zelfs door door de organisator wordt er al bij vermeld dat het zicht belemmerd kan worden door hekken en andere objecten langs het circuit. Aangezien de prijs dicht in de buurt komt van de voordeligste tribunekaartjes zouden we je daarom aan willen raden om voor die optie te kiezen.
Tribunes (zitplaatsen)
De Main Grandstand is de hoofdtribune op start/finish waar je de start van de race en de pitstraat kunt zien. Ook inhaalacties in de eerste bocht zullen er goed te zien zijn. De prijzen van deze kaartjes liggen tussen 700 en 900 euro voor het gehele weekend. Andere tribunes zijn de twee Central Grandstands die zich tussen bocht 4 en 10 bevinden. Het unieke hieraan is dat je twee stukken van de baan heel goed kunt zien omdat het circuit zo’n smalle lay-out heeft. De prijs van deze tickets is ongeveer 330 euro voor drie dagen.
Prestaties Max Verstappen Grand Prix van Saoedi-Arabië
Max Verstappen heeft geen bijzonder prettige herinneringen overgehouden aan zijn tot nu toe enige Grand Prix van Saoedi-Arabië. Dat begon al op zaterdag, toen hij tijdens de kwalificatie in de laatste bocht de muur raakte. In plaats van de pole te pakken moest hij genoegen nemen met de derde startpositie.
De race was gevuld met controverse. Dat begon met een crash van Mick Schumacher die daardoor een rode vlag veroorzaakte. Zo kon Verstappen als leider zonder tijdverlies banden wisselen terwijl Lewis Hamilton even daarvoor de pits in was geweest.
Tijdens de herstart haalde Lewis Hamilton eerst Verstappen in. Verstappen weigerde echter de bocht op te geven en behield zijn positie. Daarbij was hij volgens raceleider Michael Masi echter illegaal buiten de baan beland.
Masi zorgde toen voor verbazing door Red Bull de optie te geven om de positie terug te geven zodat Verstappen geen straf zou krijgen. Dat aanbod nam het team aan, maar Hamilton had hier overduidelijk geen weet van. Toen Verstappen op een recht stuk zijn gas losliet wist Hamilton niet wat hij moest doen en reed pardoes tegen de achterkant van Verstappen aan, die zijn leidende positie toen maar weer innam.
Een volgende poging om van positie te wisselen – enkele ronden later – slaagde wel. Verstappen sloeg echter meteen terug en nam de leiding weer af. Dit was niet naar de zin van de stewards die hem alsnog zijn straf gaven en zo eindigde Verstappen uiteindelijk als tweede en won Hamilton de race.
Geschiedenis van de Grand Prix van Saoedi-Arabië
De Formule 1 heeft in Saoedi-Arabië nog vrijwel geen geschiedenis. De enige banden die er zijn bestaan uit het sponsoren van F1-teams door bedrijven uit het land. Zo werd in de jaren ’80 het Williams team gesponsord door een groep bedrijven aangevoerd door vliegtuigmaatschappij Fly Saudia. Met die naam op de auto werd coureur Alan Jones in 1980 zelfs wereldkampioen.
Sinds 2020 pompt oliemaatschappij Saudi Aramco veel geld in de Formule 1 en dat lijkt dan ook een katalysator geweest te zijn voor de recente deal met de stad Djedda. Mede daardoor is er nu een overeenkomst voor maar liefst 10 jaar tot stand gekomen zodat de Saoedische Grand Prix sowieso tot 2030 op de F1 kalender zal staan.
Autosport in Saoedi-Arabië
Autosport staat in Saoedi-Arabië nog in de kinderschoenen. Er is in het enorme land slechts een enkel permanent circuit, dat van Ar Reem. Dit circuit met beperkte faciliteiten werd in 2008 geopend en ligt in de buurt van hoofdstad Riyadh. Dat is een plaats middenin de woestijn en de omstandigheden op de baan zijn door zand en stof verraderlijk. Er worden daarom ook geen wedstrijden met internationaal aanzien georganiseerd.
Sinds enkele jaren wordt er ook een Formule E race gehouden op een tijdelijk stratencircuit in de buurt van Riyadh. Daarnaast kwam de populaire Dakar Rally in het verleden door het land.
Het circuit van Djedda
Het circuit van Djedda is uniek te noemen op de huidige Formule 1 kalender. Het gaat om een stratencircuit waar de muren vlakbij staan en de snelheden heel hoog zijn. De lay-out kenmerkt zich door vele snelle en vloeiende bochten waar met grote precisie doorheen gestuurd moet worden. Er zijn enkele gevaarlijke punten waar een klein foutje meteen voor een flinke klapper kan zorgen. Dat gebeurde in 2021 met onder meer Charles Leclerc en Mick Schumacher.
Nieuw permanent circuit vanaf 2023
De deal tussen de organisatie van de Grand Prix en het Formule 1 management voorziet erin om vanaf 2023 gebruik te gaan maken van een nieuw permanent circuit dat nog gebouwd moet worden in de buurt van hoofdstad Riyadh. Aangezien de deal een tienjarenplan behelst is de kans groot dat er vroeg of laat dus verhuisd zal worden van de straten van Djedda naar het permanente circuit.
Plannen voor een nieuw circuit circuleren al langere tijd, zo was er enkele jaren geleden sprake van dat het circuit in een natuurlijk glooiend landschap neergelegd zou worden en zowel qua lengte als uitdagingen zelfs Spa-Francorchamps voorbij zou moeten streven.
Controversieel
Vrij snel na het bekend worden van de nieuwe Grand Prix in Saoedi-Arabië waren al kritische geluiden te horen. De mensenrechtensituatie in het land is namelijk regelmatig onderwerp van discussie.
Terwijl de Formule 1 en prominente coureurs zoals Lewis Hamilton hopen dat de Formule 1 kan helpen de situatie in het land beter te maken, vrezen organisaties zoals Amnesty International juist dat de nieuwe Grand Prix meer legitimiteit geeft aan het huidige regime en de vaak schrijnende situatie van de bevolking.
Zo is het volgens Amnesty bijvoorbeeld wrang dat er nog altijd vrouwen in het land in de gevangenis zitten, alleen maar omdat ze protesteerden voor het recht van vrouwen om zelf een auto te mogen besturen.
Meeste overwinningen Grand Prix van Saoedi-Arabië
Aangezien de Grand Prix van Saoedi-Arabië nog slechts eenmaal is verreden is er dus ook nog maar een rijder die deze race heeft gewonnen. Dat was Lewis Hamilton, die in een zeer controversiële wedstrijd rivaal Max Verstappen achter zich wist te houden. Hamilton wist na een foutje van Verstappen in de laatste bocht van zijn snelste ronde ook de poleposition te pakken, evenals de snelste ronde tijdens de wedstrijd.
Djedda tijdens de Grand Prix
Djedda is een stad met bijna 3 miljoen inwoners die aan de westkust van Saoedi-Arabië ligt. Let trouwens op dat de naam van deze stad ook wel als Jeddah wordt geschreven.
Wat je beeld van Saoedi-Arabië op dit moment ook moge zijn, de kans is groot dat je er echt je ogen uit zult kijken. Met name in het centrum en het gedeelte langs de kust waar je tijdens de Grand Prix verblijft zul je veel opvallende architectuur tegenkomen. Ook zijn er grote winkelcentra gebouwd, zoals het imposante Mall of Arabia vlakbij de luchthaven van Djedda en de Red Sea Mall aan de kust.
Evenementen en activiteiten Djedda
Net zoals bij de Formule E races in Saoedi-Arabië al gebeurde wordt er ook tijdens het Formule 1 weekend veel georganiseerd rondom het racen zelf. Zo geven enkele internationaal bekende artiesten er een concert. In 2021 was dat bijvoorbeeld onder meer Justin Bieber. Dit blijkt in landen waar Formule 1 nog niet zo leeft keer op keer een goede manier om veel lokale bezoekers te trekken.
Heb ik een visum nodig?
Voor een bezoek aan Saoedi-Arabië is het nodig om een toeristenvisum aan te vragen. Dat kan elektronisch via de Engelstalige versie van deze website. Daarnaast heb je uiteraard een geldig paspoort nodig. Zorg er voor de zekerheid ook voor dat de paspoorten van alle reizigers nog minimaal 6 maanden geldig zijn.