Reizen & Tickets Formule 1 Grand Prix van São Paulo, Brazilië 2025

vrijdag 7 november 2025 t/m zondag 9 november 2025

Arrangementen & Reizen GP São Paulo, Brazilië

blank

P1 Travel aanbod

2 arrangementen beschikbaar
v.a. €300
Hotel + Staanplaats ticket (General Admission) São Paulo, Brazilië v.a. €300
Hotel + Tribune ticket (Grandstand) São Paulo, Brazilië v.a. €300
Hotel + Hospitality pakket São Paulo, Brazilië v.a. €300
Bekijk alle deals op P1 Travel

Booking.com aanbod

v.a. €59
Overnachten nabij de Grand Prix São Paulo, Brazilië? Bekijk alle hotels op Booking.com v.a. €59
Bekijk alle deals op Booking.com

Losse Tickets GP São Paulo, Brazilië

blank

P1 Travel tickets

2 deals beschikbaar
v.a. €300
Staanplaats (General admission) São Paulo, Brazilië v.a. €300
Tribune (Grandstand) tickets voor de São Paulo, Brazilië v.a. €300
Hospitality pakket São Paulo, Brazilië v.a. €300
Bekijk alle deals op P1 Travel

Blijf op de hoogte

Als eerste op de hoogte gehouden worden zodra er nieuwe reizen, ticket prijzen of arrangementen naar São Paulo bekend zijn? Vul hieronder je e-mailadres in en we houden je op de hoogte.

Waarom bezoek je de Grand Prix van Brazilië?

  • Veel Brazilianen zijn fan van Max Verstappen.
  • Er wordt hier zelden een saaie race verreden.
  • Wereldstad São Paulo moet je een keer gezien hebben.

Wat is de beste manier om de Grand Prix van Brazilië te bezoeken?

blank

Wanneer je de Grand Prix van Brazilië wilt gaan bezoeken is er naartoe vliegen zonder twijfel de enige logische optie. Hoe je jezelf verplaatst in de stad zelf is wel enige overweging waard. Je leest er hieronder alles over.

Hoe kom je er? Vliegen

Luchthaven Gaurulhos wordt veel gebruikt voor internationale vluchten en ligt op zo’n dertig kilometer ten oosten van São Paulo. KLM is de enige luchtvaartmaatschappij die rechtstreekse vluchten naar São Paulo verzorgt en die nemen ongeveer 12 uur in beslag. Je kunt ook met maatschappijen zoals Lufthansa en Britsh Airways vliegen maar houd dan wel rekening met een  overstap en extra reistijd van gemiddeld 3 tot 5 uur.

Metro en bus

Bussen zijn in São Paulo goedkoop maar wel erg langzaam. Wanneer je op zoek bent naar een snellere manier om van en naar het circuit of vliegveld te komen is het daarom een betere optie om de metro te nemen. Het metrostation Autodromo ligt namelijk op slechts 500 meter van de ingang van het circuit. Dit station bevindt zich echter wel in een favela en het is dus zaak om met een grotere groep te zijn en niet teveel van de gebruikelijke looproute af te wijken.

Taxi (of zelf een auto huren)

Taxi’s zijn niet heel erg duur en kunnen dus ook prima voldoen voor wat kortere afstanden. Wil je ook de omgeving van São Paulo verkennen? Huur dan het beste wel een auto. Let wel op dat het verkeer in de stad bij tijden muurvast kan staan en dat navigeren ook een uitdaging op zich kan zijn. Uber is er populair dus dit kan een prima manier zijn om een voordelige rit te vinden.

Waar verblijf je? Hotels nabij het circuit

Omdat Interlagos zich te midden van verschillende woonwijken bevindt zijn er in de directe omgeving van het circuit niet bijzonder veel hotels te vinden. Ga je echter enkele kilometers meer noordwaarts richting het centrum dan worden je opties meteen een stuk breder. Daar vind je niet alleen veel meer grote hotels maar ook eetgelegenheden, winkelcentra en nog veel meer faciliteiten waar je tijdens je verblijf profijt van zult hebben. Je kunt ook verder reizen naar het centrum van de stad waar de mogelijkheden nog veel groter zijn.

Zijn er arrangementen beschikbaar?

Verschillen reisoperators organiseren een of meerdere arrangementen naar deze Grand Prix. De eigenschappen en voorwaarden lopen uiteen dus check goed waar je voor betaalt. Dikwijls gaat het om een combinatie van een rechtstreekse retourvlucht vanaf Schiphol naar São Paulo, overnachtingen in een 3- of 4-sterrenhotel en tickets voor zitplaatsen. Let wel op dat transfers niet altijd zijn inbegrepen en wees er dus op voorbereid dit ter plaatse zelf te regelen.

Aangezien een reis naar Brazilië niet iets is wat je maandelijks onderneemt bieden sommige arrangementen ook de optie om extra dagen in Rio de Janeiro voor of na het raceweekend vast te plakken. Dan zijn ook die binnenlandse vlucht en de hotelovernachtingen ter plaatse inbegrepen bij de prijs.

Nederlandse fans bij deze Grand Prix

Coureurs Lewis Hamilton en Max Verstappen hebben veel fans in Brazilië, maar het aantal Nederlandse fans dat je hier tegen zult komen is beperkt. Dit heeft voornamelijk te maken met de lange reistijd en dat het circuit zich ook behoorlijk ver van het vliegveld bevindt. Brazilianen zelf zijn uitgesproken in hun voorkeur voor coureurs. Zo was Rubens Barrichello jarenlang zeer geliefd. Hij reed vaak aan de leiding in Brazilië, maar wist de Grand Prix nooit te winnen. Drievoudig wereldkampioen Nelson Piquet is daarentegen juist niet populair. Ondanks zijn successen vinden veel mensen hem arrogant en zijn de Brazilianen nog altijd op de hand van Senna.


Circuit van Interlagos: de beste tickets en tribunes

blank

Het Autodromo José Carlos Pace, beter bekend als Interlagos, is net als de Grands Prix van Canada, Oostenrijk en Japan in de jaren 70’ geïntroduceerd in de Formule 1. In tegenstelling tot die andere landen is Brazilië sindsdien nooit meer van de kalender verdwenen. Het is een unieke Grand Prix die vaak voor verrassingen zorgt.

Tribunes (zitplaatsen)

Er zijn behoorlijk wat zitplaatsen op Interlagos maar die bevinden zich voornamelijk langs de twee rechte stukken die het circuit heeft. Dat zijn ook meteen de enige plekken waar normaal gesproken kan worden ingehaald dus afhankelijk van je exacte plaats valt er altijd veel te zien tijdens de race. Het aantal televisieschermen dat wordt geplaatst is helaas heel beperkt. De meeste zitplaatsen zijn kuipstoeltjes maar er zijn ook gedeeltes met zogenaamde bleachers (bankjes zonder rugleuning).

General admission (staanplaatsen)

Het circuit van Interlagos is een van de weinige Grands Prix op de Formule 1 kalender waar geen kaartjes voor staanplaatsen (voor algemene toegang) te koop zijn. Dat is een van de redenen dat de capaciteit op deze baan blijft steken op slechts 60.000 toeschouwers per dag. Wanneer je wilt besparen op de entreekosten zul je dus een van de voordeligere tribunekaarten op de kop moeten zien te tikken.

De beste en goedkoopste plekken

De beste plekken langs het circuit zijn voor veel racefans de twee plaatsen op de baan waar coureurs elkaar onder normale omstandigheden het eenvoudigst kunnen inhalen. Dit is bijvoorbeeld tribune M die zich aan de buitenkant van bocht 1 bevindt. De prijzen voor een heel weekend liggen hier op ongeveer 500 euro. De tribune tegenover de pits is ook aantrekkelijk maar wel meteen twee keer zo duur.

Ook het tweede deel van tribune G is heel geschikt wanneer je graag veel actie wilt zien. Deze optie is ook meteen de meest voordelige van Interlagos, want je betaalt hiervoor ongeveer 200 euro voor het hele weekend. Deze tribune heeft geen stoeltjes maar bankjes zonder rugleuning. Dat is dus minder comfortabel, maar je hebt wel prima zicht op bocht vier waar veel inhaalacties plaatsvinden.


Prestaties Max Verstappen Grand Prix van Brazilië

Max Verstappen reist doorgaans met plezier af naar Brazilië want hij heeft hier regelmatig goede resultaten behaald. In zijn debuutjaar 2016 liet hij zijn klasse zien door in de regen eerst zijn auto op een fabelachtige manier bij een spin uit de vangrail te houden om vervolgens bijna het hele veld in te halen door grip te vinden waar concurrenten alleen maar glibberden en gleden. Het leverde hem uiteindelijk de derde positie op en wist de Braziliaanse fans op de banken te krijgen met zijn zowel bekeken als spectaculaire rijstijl. Daarnaast kwam Verstappen in 2019 als winnaar over de streep (nadat hij ook al pole had gepakt) en had hij het jaar daarvoor nog beslag gelegd op de tweede plaats.


Geschiedenis van de Braziliaanse Grand Prix

blank

bron: Wikimedia

Zoals zo vaak het geval is in Brazilië voerden São Paulo en Rio de Janeiro een grote strijd om wie een Formule 1 Grand Prix mocht organiseren. Het veel minder Rio snoepte de race in de jaren 80’ af van São Paulo. Door de successen van Ayrton Senna kwam de Grand Prix weer terug in zijn geboortestad, waar de wedstrijd nog altijd ieder jaar verreden wordt.

Eerste races op São Paulo

De Grand Prix van Brazilië debuteerde in 1973 officieel op de Formule 1 kalender met een wedstrijd op Interlagos. De grote man in die jaren was Emerson Fittipaldi. De Braziliaan won de eerste twee edities van de Braziliaanse Grand Prix. Toen de Braziliaanse coureur Carlos Pace in 1977 om het leven kwam bij een vliegtuigcrash, werd het circuit naar hem vernoemd.

Tijdelijk in Rio de Janeiro

In de jaren 80’ verhuisde de Grand Prix naar Rio de Janeiro, naar het Jacarepagua circuit. Deze baan had veel minder charme dan Interlagos. In die jaren wist Alain Prost de race maar liefst vijf keer te winnen. Desondanks zag Ayrton Senna kans zijn eerste wereldtitel te grijpen in 1988. Omdat Senna uit São Paulo kwam werd besloten om in 1990 terug te keren naar Interlagos, dat ondertussen een grote renovatie had ondergaan in de hoop om de Formule 1 weer terug te krijgen.

Aanpassingen lay-out

Tot 1990 was het circuit bijna acht kilometer lang, liep het tweede rechte stuk veel verder door, en draaiden de coureurs na de huidige bocht zes nog een heel binnenterrein op. Dit deel werd eind jaren 70’ reeds als te gevaarlijk beschouwd, zoals veel circuits in die tijd veiliger werden gemaakt. Sinds 1990 ligt het circuit erbij zoals het er nu nog steeds uitziet. Het circuit is nog maar 4,3 kilometer lang en is van 25 naar 16 bochten teruggegaan. Een race telt hier 71 ronden en met rondetijden van ongeveer 1 minuut 10 seconden betekent dit dat de race bij droog weer in hoog tempo af wordt gewerkt.

Meeste overwinningen Braziliaanse Grand Prix

De meest succesvolle coureur op Interlagos is Michaël Schumacher met vier overwinningen (1994, 1995, 2000 en 2002). Van het huidige deelnemersveld zijn Nico Rosberg, Sebastian Vettel en Felipe Massa het meest succesvol met twee overwinningen. Kimi Räikkönen en Jenson Button hebben hier één overwinning op hun naam staan.

Opvallende momenten

Tot en met 2003 stond de Braziliaanse Grand Prix meestal aan het begin van het seizoen gepland. Vanaf 2004 verhuisde de race juist naar het eind van het jaar om aan het regenseizoen te ontsnappen. Vanaf dat moment is het kampioenschap er al enkele malen beslist. In 2007 werd Räikkönen wereldkampioen door zijn zege op Interlagos. Hij beëindigde het seizoen met 110 punten. Lewis Hamilton en Fernando Alonso bleven steken op 109. Dit wordt gezien als één van de spannendste ontknopingen ooit in de Formule 1.

Spectaculaire regenrace

Een andere spectaculaire Braziliaanse Grand Prix was de editie van 2003 toen het de hele race regende. Onder andere Michaël Schumacher spinde van de baan. De race werd uiteindelijk ruim voor het einde afgevlagd nadat Mark Webber en Fernando Alonso zwaar waren gecrasht en de baan bezaaid lag met brokstukken. In eerste instantie werd Kimi Räikkönen tot winnaar uitgeroepen. Later bleek dat Fisichella hem echter net voor het vallen van de rode vlag gepasseerd had. Een week later in San Marino wisselden Räikkönen en Fisichella van beker, waarmee de eerste overwinning van de Italiaan een feit was.


São Paulo tijdens de Grand Prix van Brazilië

blank

Het circuit van Interlagos ligt in het zuiden van São Paulo. Het bevindt zich tussen twee grote meren (‘lagos’ in het Portugees) waar het circuit zijn naam aan ontleend. De meren zijn goed bereikbaar met de auto. In totaal wonen er zo’n veertien miljoen mensen in São Paulo. Er zijn voldoende hotelkamers, restaurants en bars om ook alle racefans te bekoren tijdens een Grand Prix weekend. Je vindt er daarnaast aantrekkelijke bezienswaardigheden zoals Ibirapuera Park, de fraaie kathedraal, het voetbalmuseum en een aantal andere interessante musea.

Is het er wel veilig?

Het circuit van Interlagos ligt in het zuiden van São Paulo, vlakbij een grote favela. Dergelijke sloppenwijken vind je veel in São Paulo. De stad staat helaas wel als behoorlijk onveilig te boeken en de directe omgeving van het circuit is daar geen uitzondering op. Zo werden medewerkers van Pirelli en leden van het team van Mercedes in 2017 nog bestolen door gewapende overvallers toen ze het circuit verlieten. Sindsdien proberen teams zo onopvallend mogelijk van en naar het circuit te reizen.

Ook zelf doe je er goed aan om je onopvallend te verplaatsen, je bagage altijd goed in het zicht te houden, niet met geld te zwaaien en ook dure spullen zoals camera’s zo goed mogelijk verborgen te houden. Het beste blijf je ook bij elkaar in een groepje in plaats van alleen op stap te gaan.

Activiteit Dag Tijdstip (Lokaal)
Training 1 Vrijdag 11:00u tot 12:30u
Training 2 Vrijdag 15:00u tot 16:30u
Training 3 Zaterdag 12:00u tot 13:00u
Kwalificatie Zaterdag 15:00u tot 16:00u
Race Zondag 18:00u tot 20:00u

Circuit Locatie

Circuit informatie
Rondelengte 4.304 km
Totale lengte 271.152 km
Aantal rondes 63
Aantal bochten 15
Pole position Rechts
Maximale snelheid 345 km/uur
Richting Tegen de klok in
Tijdsverschil met NL -5 uur
Capaciteit 60000
Ronderecord 1:10,540
Valtteri Bottas (2018)
© F1Reis.nl.nl 2024 | Onderdeel van Dik B.V. | KvK 74390708 | Stationsplein 3, 8011 CW te Zwolle | Privacy & Cookies