Reizen & Tickets Formule 1 Grand Prix van Montreal, Canada 2025

vrijdag 13 juni 2025 t/m zondag 15 juni 2025

Arrangementen & Reizen GP Montreal, Canada

blank

P1 Travel aanbod

v.a. €259
Hotel + Staanplaats ticket (General Admission) Montreal, Canada v.a. €259
Hotel + Tribune ticket (Grandstand) Montreal, Canada v.a. €259
Hotel + Hospitality pakket Montreal, Canada v.a. €259
Bekijk alle deals op P1 Travel

Booking.com aanbod

v.a. €59
Overnachten nabij de Grand Prix Montreal, Canada? Bekijk alle hotels op Booking.com v.a. €59
Bekijk alle deals op Booking.com

Losse Tickets GP Montreal, Canada

blank
Staanplaats (General admission) Montreal, Canada v.a. €259
Tribune (Grandstand) tickets voor de Montreal, Canada v.a. €259
Hospitality pakket Montreal, Canada v.a. €259
Bekijk alle deals op P1 Travel

Blijf op de hoogte

Als eerste op de hoogte gehouden worden zodra er nieuwe reizen, ticket prijzen of arrangementen naar Montréal bekend zijn? Vul hieronder je e-mailadres in en we houden je op de hoogte.

Waarom bezoek je de Grand Prix van Canada?

  • Vaak spannende en onvoorspelbare races.
  • Heel eenvoudig te bereiken in hartje Montreal.
  • Leuk om te combineren met vakantie in Canada.

Wat is de beste manier om de Grand Prix van Canada te bezoeken?

blank

De Canadese Grand Prix is inmiddels een klassieker en als fanatieke Formule 1 fan dus geweldig om een keertje te bezoeken. Hoe regel je dan het beste je reis en verblijf?

Hoe kom je er? Vliegen

Montréal-Trudeau International Airport (YUL) is vanaf Schiphol goed te bereiken. Deze luchthaven ligt iets ten zuidoosten van het centrum van de stad, op nog geen 15 kilometer van het circuit.

Luchtvaartmaatschappijen KLM en Air Transat verzorgen rechtstreekse vluchten naar deze luchthaven, waarbij de reistijd ongeveer 7 uur bedraagt. Er zijn ook connecties met een of meerdere overstappen mogelijk maar hou dan wel rekening met een reistijd die al snel het dubbele kan zijn.

Vervoer ter plaatse: metro, bus, taxi of huurauto

Van de luchthaven naar het centrum neem je bijvoorbeeld de bus. Er is een buslijn die een 24-uursdienst verzorgt, maar waarbij de reistijd op drukke momenten wel 45 minuten tot 1 uur kan zijn. Vanaf het centrum kun je vervolgens wandelend of met de metro van en naar je hotel of het circuit.

Een taxi is vaak sneller maar ook duurder, het vaste tarief van het vliegveld naar het centrum is 40 Canadese dollar. Andere bestemmingen worden via de meter afgerekend en kunnen dus duurder uitvallen, bijvoorbeeld omdat je zo dicht mogelijk bij het circuit gebracht wilt worden.

Binnen Montreal is de metro een voordelige en snelle optie om heen en weer te reizen. Metrostation Jean-Drapeau op de gele lijn bevindt zich op Île Sainte-Hélène, het buureiland van Île Notre-Dame. Vanaf dit station is het maar een paar minuten wandelen naar de ingang van het circuit. Na de race kan een kaartje kopen lang duren. Je koopt dus het beste ’s morgens alvast een retourtje. Er zijn ook handige en voordelige weekendtickets beschikbaar voor onbeperkt reizen met de metro en bus.

Wanneer je in het centrum verblijft kun je ook gewoon wandelend naar het circuit. Er liggen meerdere bruggen die de eilanden met de rest van de stad verbinden. Het kan daarnaast leuk zij om gebruik te maken van de River Shuttle, waarmee je per boot van en naar het eiland kunt gaan.

Waar verblijf je? Hotels nabij het circuit

Aangezien het Circuit Gilles Villeneuve middenin Montreal ligt zal het weinig moeite kosten om een hotel in de buurt te vinden. De keuze is heel uitgebreid en wanneer je vroeg genoeg begint met boeken kun je ook voor heel schappelijke prijzen in het centrum van de stad verblijven.

De meeste hotels vind je op de linkeroever van de Saint Lawrence rivier maar er zijn ook enkele opties op de rechteroever beschikbaar. Daar vandaan kun je vaak ook sneller op het circuit zijn.

Zijn er arrangementen beschikbaar?

Er worden elk jaar weer meerdere arrangementen aangeboden door bekende reisoperators zoals TUI en de bekende aanbieders van Formule 1 en sportreizen. Deze arrangementen bestaan zonder uitzondering uit een retourticket naar de luchthaven van Montreal, overnachtingen in ene hotel binnen de stad en minimaal een General Admission toegangsticket.

Vaak zijn ook de transfers inbegrepen, maar als dat niet het geval is kun je hierboven lezen hoe eenvoudig en voordelig je jezelf met de metro door Montreal kunt verplaatsen. Daarnaast is het vaak mogelijk om een opwaardering te kiezen voor je kaartje, zodat je bijvoorbeeld ook op een van de beschikbare tribunes plaats kunt nemen.

Nederlandse fans bij deze Grand Prix

Vanwege de grote afstand hoef je niet op hordes Nederlandse fans te rekenen bij de Grand Prix van Canada. Maar aangezien er veel Canadezen zijn met Nederlandse wortels en Max Verstappen ook bij veel andere Canadese Formule 1 fans op steun kan rekenen zul je je wel degelijk in goed gezelschap bevinden. Er is geen speciale Oranje tribune maar toch zul je regelmatig Nederlands vlagvertoon en de Oranje kleur tegenkomen langs de baan.


Circuit Gilles Villeneuve: de beste tickets en tribunes

blank

Er zijn voor toeschouwers bij de Canadese Grand Prix genoeg opties om uit te kiezen. Hieronder bespreken we welke je het beste kunt kiezen en wat de kosten ongeveer zullen zijn.

General admission (staanplaatsen)

blank

Het is mogelijk om General Admission kaartjes te kopen voor het gehele weekend of alleen voor individuele dagen. De prijs voor een heel weekend is ongeveer 150 euro.

Wanneer je vanuit Nederland deze lange reis onderneemt is het natuurlijk wel zo logisch om elke dag naar het circuit te gaan. In dat geval zouden we je echter aan willen raden om deze optie helemaal over te slaan. Het zicht op de baan is nergens denderend te noemen. Je staat vrijwel altijd op gelijke hoogte met het circuit en tenzij je heel vroeg bent kijk je dus vooral tegen andere mensen aan. Een voordelig tribunekaartje is al snel een veel betere optie.

Tribunes (zitplaatsen)

Een plekje op een van de vele tribunes langs het circuit is een veel betere keus dan van de algemene toegang gebruik te maken. Afhankelijk van wat je budget is en wat je graag wilt zien zijn er enkele geweldige opties beschikbaar. Hier geven we alvast een overzicht van de populairste tribunes en de gemiddelde prijs (per weekend):

  • Tribunes 1 en 2 zijn de hoofdtribune waar je de start optimaal kunt bekijken. Je zit hier op kuipstoeltjes maar de tribune is helaas niet overdekt (750 euro).
  • Iets verderop richting bocht 1 staat de Platine tribune die ook kuipstoeltjes heeft en daarnaast ook nog eens overdekt is (450 euro).
  • Tribunes 11 en 12 staan om de Senna Curves na start/finish en spektakel is hier zo goed als verzekerd (300 – 350 euro).
  • Tribune 34 staat aan de binnenkant van de hairpin van bocht 10 en staat ook garant voor een spectaculair uitzicht op het circuit (250 euro).

zoals aangegeven zijn de meeste tribunekaarten voor zowel de vrijdag en zaterdag als de zondag geldig. Alleen voor tribunes 41a en 47 kun je daarnaast per dag een los kaartje kopen. Zo kun je bijvoorbeeld vrijdag en/of zaterdag voor General Admission kiezen en dan op zondag op een van die twee tribunes zitten.


Prestaties Max Verstappen Grand Prix van Canada

blank

De beste prestatie van Max Verstappen is een derde plaats in de Canadese Grand Prix van 2018. Hij startte toen ook als derde, tevens zijn beste startpositie op dit circuit tot nu toe. Het circuit van Canada is met name geschikt voor auto’s met het hoogste vermogen, waardoor Mercedes de afgelopen jaren vaak kon domineren. Maar wat er ook bij moet worden aangetekend is dat de Canadese Grand Prix niet werd verreden tijdens de beste seizoenen van Verstappen tot nu toe, in 2020 en 2021 werd de wedstrijd afgelast vanwege de Covid-19 pandemie.


Geschiedenis van de Canadese Grand Prix

Het circuit in Montreal staat al sinds 1978 op de kalender maar dat betekent niet dat de Canadese Grand Prix hier sindsdien elk jaar is verreden. In 1987 en 2009 werd de wedstrijd overgeslagen en vanwege de Covid-19 pandemie werden de edities van 2020 en 2021 ook geschrapt. Voor 1978 werd de Formule 1 Grand Prix van Canada ook wel afgewerkt op de circuits van Mosport en Mont-Tremblant.

Circuit Gilles Villeneuve

Het circuit kreeg z’n huidige naam ‘Circuit Gilles Villeneuve’ in 1982, nadat toenmalig Ferrari-coureur Gilles Villeneuve op het Belgische circuit van Zolder verongelukte. Daarvoor stond de baan bekend Circuit Île Notre-Dame. Villeneuve won de eerste editie van de Canadese Grand Prix die in Montreal werd verreden in 1978. Zijn zoon Jacques werd in 1997 wereldkampioen, maar wist de Canadese Grand Prix nooit te winnen. In zijn kampioensjaar belandde hij na één ronde al in de ‘Wall of Champions’.

Lay-out voor 1988

Het circuit van Canada is een vrij kort circuit want het is slechts 4,5 kilometer lang. Dat heeft als voordeel dat het publiek de auto’s tijdens de race 70 keer langs ziet komen. Zoals bij veel circuits het geval is heeft ook het circuit in Montreal een metamorfose ondergaan.

Tot 1986 kende het circuit geen lange rechte stukken zoals tegenwoordig wel het geval is. Op deze plekken lagen twee bochtencombinaties, eentje links-rechts en de ander rechts-links.

Het start en finish punt lag vroeger bovendien vlak na de haarspeldbocht waar men tegenwoordig dit lange rechte stuk op draait. In 1987 werd er vervolgens geen Formule 1 wedstrijd georganiseerd zodat het circuit verbouwd kon worden.

Aanpassingen lay-out

Vanaf 1988 rijdt de Formule 1 in Montreal het parcours zoals het er tegenwoordig nog steeds uitziet. Start en finish werden verplaatst en het lange rechte stuk werd gecreëerd. In sector één werd het circuit iets minder bochtig gemaakt. Door al deze veranderingen verloor het circuit zes bochten en liep dat aantal terug van 19 naar 13. Met deze veranderingen werd de chicane bij het opgaan van start/finish gecreëerd, waarmee ook de beruchte ‘Wall of Champions’ in het leven werd geroepen.

Wall of Champions

Aan de buitenkant van de laatste chicane voor het rechte stuk staat de betonnen muur heel dicht op de baan. Een ongeluk ligt hier altijd op de loer en zelfs de beste Formule 1 coureurs zijn daaraan ten prooi gevallen. Wereldkampioenen als Sebastian Vettel, Michaël Schumacher, Damon Hill, Jacques Villeneuve en Jenson Button zijn allemaal wel eens in deze beruchte muur terechtgekomen. Hierdoor heeft die na verloop van tijd de bijnaam ‘Wall of Champions’ gekregen.

Meeste overwinningen Canadese Grand Prix

Lewis Hamilton en Michaël Schumacher zijn samen recordhouder met maar liefst zeven zeges tijdens de Grand Prix van Canada. Nelson Piquet volgt deze twee coureurs op gepaste afstand met drie overwinningen. Er is ook een aanzienlijke schare rijders die tweemaal de zege hebben gepakt. Dit gaat om Jacky Ickx, Jackie Stewart, Alan Jones, Ayrton Senna en Sebastian Vettel. Kimi Räikkönen, Fernando Alonso, Jenson Button en Daniel Ricciardo wisten de Grand Prix van Canada allemaal één keer te winnen.


Montreal tijdens de Grand Prix van Canada

blank

Montreal is na Toronto de grootste stad van Canada. Er wonen ongeveer 1,6 miljoen mensen en de stad is ongeveer een derde groter dan Amsterdam. Montreal ligt in de provincie Québec. Dat betekent dat Frans er de hoofdtaal is, maar met Engels kun je jezelf ook prima redden in deze stad. De Franse spelling van Montreal is Montréal.

Île Notre-Dame

Het Circuit Gilles Villeneuve ligt op Île Notre-Dame, een kunstmatig eiland in de Saint Lawrence rivier die dwars door de stad loopt. Dit eiland is speciaal aangelegd voor de Wereldtentoonstelling van 1967. Het eiland was toen één van de plekken waar deze tentoonstelling plaatsvond. Negen jaar later vonden op het eiland de roeiwedstrijden plaats van de Olympische Spelen van 1976 die in Montreal werden gehouden. Het lange rechte stuk van het Circuit Gilles Villeneuve loopt langs de roeibaan, die er tot op de dag van vandaag ligt.

Het Île Notre-Dame en het naastgelegen Île Sainte-Hélène vormen samen het Parc Jean Drapeau. Hier vind je nog vele andere dingen dan het circuit. Zo bevind zich er een amusementspark. Ook kun je hier het Stewart Museum bezichtigen, waar onder andere een collectie oude Britse oorlogswapens te zien zijn.

Bezienswaardigheden Montréal

In Montreal zijn ook veel toeristische attracties te vinden. Zo kun je naar Mont-Royal. Dit is een heuvel van ruim 230 meter hoogte die zich in het centrum van de stad bevindt. Vanaf hier kun je genieten van het uitzicht over de stad.

De stad heeft een historisch centrum, sommige gebouwen dateren zelfs uit de 17e eeuw. Hier vind je vele monumenten zoals de Notre-Dame Basilica, een oude kathedraal. Het historische centrum bevindt zich aan de oever van de Saint Lawrence rivier, recht tegenover Île Notre-Dame.

Iets noordelijker bevindt zich de beroemde Botanical Garden. Hier zijn vooral veel Aziatische bloemen en planten te bekijken.

Heb je een visum nodig?

Om Canada als toerist te bezoeken heb je geen visum nodig maar volstaat het om een elektronisch reistoestemming aan te vragen. Dat is dus vergelijkbaar met hoe je de Verenigde Staten kunt bezoeken. De toestemming voor Canada wordt eTA genoemd en kun je op de website Canada.ca aanvragen. Je moet een geldig paspoort hebben. De meeste aanvragen worden al binnen enkele minuten goedgekeurd.

Activiteit Dag Tijdstip (Lokaal)
Vrije Training 1 Vrijdag 14:00u tot 15:00u
Vrije Training 2 Vrijdag 17:00u tot 18:00u
Vrije Training 3 Zaterdag 13:00u tot 14:00u
Kwalificatie Zaterdag 16:00u tot 17:00u
Rijdersparade Zondag 12:20u tot 12:50u
Race Zondag 14:00u tot 16:00u

Circuit Locatie

Circuit informatie
Rondelengte 4.361 km
Totale lengte 305.27 km
Aantal rondes 70
Aantal bochten 13
Pole position Rechts
Maximale snelheid 315 km/uur
Richting Met de klok mee
Tijdsverschil met NL -6 uur
Capaciteit 100000
Ronderecord 1:13,078
Valtteri Bottas (2019)
© F1Reis.nl.nl 2024 | Onderdeel van Dik B.V. | KvK 74390708 | Stationsplein 3, 8011 CW te Zwolle | Privacy & Cookies