Waarom bezoek je de Grand Prix van Singapore?
- Unieke sfeer doordat het een nachtrace is.
- Singapore is een moderne en veelzijdige stad.
- Je verblijft eenvoudig in de buurt van het circuit.
Wat is de beste manier om de Grand Prix van Singapore te bezoeken?
Het is geen klein uitstapje om naar de Grand Prix van Singapore af te reizen, maar dat maakt het nog niet minder leuk en interessant. Hieronder bespreken we alles dat je moet weten om deze F1 race te bezoeken.
Hoe kom je er? Vliegen
Vanaf Schiphol vliegen zowel KLM als Singapore Airlines rechtstreeks naar luchthaven Changi Airport. Dat ligt op zo’n twintig kilometer ten oosten van de stad. Op dit vliegveld vind je zo’n 150 winkels en je kunt er zelfs een stukje vliegen op een vliegsimulator. Je hoeft je ook daar dus alvast niet te vervelen. De vlucht duurt ongeveer 12 tot 13 uur en retourtickets zijn er al vanaf 600 euro.
Vervoer ter plaatse: trein en bus
Via de MRT-treinen kun je vanaf het vliegveld zo naar de stad toe. Zo’n trein vertrekt elke twaalf minuten en binnen een half uur sta je in het centrum van de stad Singapore. Een auto huren is eigenlijk niet nodig want naast de treinen rijden er ook veel bussen en taxi’s waar je gebruik van kunt maken. Vanwege de beperkte afstanden is een sporadische wandeling door de stad ook zeker aan te raden.
Waar verblijf je? Hotels nabij het circuit
Er is een enorm aantal hotels in Singapore te vinden, in de meest uiteenlopende prijsklassen. Omdat het circuit middenin de stad is gelegen, nabij de haven, zitten er ook heel veel accommodaties in de directe omgeving van het stratencircuit. Singapore is gewend om grote hoeveelheden toeristen en zakelijke reizigers te kunnen huisvesten dus een hotel vinden zal hier vrijwel geen enkele moeite kosten. Boek ruim van tevoren om de grootste keus voor jouw budget te hebben.
Nederlandse fans bij deze Grand Prix
Het ligt voor de hand dat het aantal Nederlandse fans bij de Grand Prix van Singapore relatief beperkt is. Dat ligt aan de afstand maar ook aan de behoorlijk hoge kosten die een bezoek aan deze Grand Prix met zich meebrengt. Je hoeft zeker niet te rekenen op een Oranje tribune bij deze race. Er zullen echter nog altijd behoorlijk veel fans van Max Verstappen uit zowel Nederland als andere landen aanwezig zijn.
Marina Bay Street Circuit: de beste tickets en tribunes
Tijdens de Grand Prix van Singapore wordt er gebruik gemaakt van een uniek systeem met zones waar je met een bepaald kaartje toegang toe krijgt. Hieronder leggen we uit hoe dit werkt en wat de beste en meest voordelige opties zijn.
Vier verschillende zones
Het circuit is verdeeld in vier verschillende zones. Met je kaartje voor een bepaalde zone heb je toegang tot dat gebied en ook tot alle hoger genummerde zones. Dat betekent dus dat je met een kaartje voor Zone 3 ook Zone 4 kunt bezoeken maar niet bij Zone 1 en Zone 2 naar binnen mag.
Zone 1 en zone 4 zijn het grootst en bevatten de meeste tribunes. Zone 1 is het duurst omdat hier ook het start/finish gedeelte onder valt. Zone 4 is juist de minst dure optie en bevat ook de voordeligste tribunes.
General Admission (Walkabout tickets)
De General Admission kaartjes worden bij de Singapore Grand Prix de Walkabout tickets genoemd. Die zijn voor elke zone beschikbaar maar je hebt er nog geen toegang mee tot een tribune. Die toegang kun je bijkopen zodat je op ene of meerdere dagen ook een gereserveerde plaats op die tribune hebt.
Tribunes (zitplaatsen)
Tribuneplaatsen zijn behoorlijk prijzig bij de Grand Prix van Singapore. Toch kan dit wel de beste manier zijn om de auto’s te bekijken aangezien je bij de Walkabout tickets vaak slecht zicht op de baan hebt. Dat komt vooral doordat je vaak op gelijke hoogte zit als het circuit en dat er een grote hoeveelheid hekken naast staat. Vanwege de dichte bebouwing is dat ook op tribunes al snel een probleem, maar toch is dat de beste optie als je meer wilt dan sfeer proeven en de race goed wilt zien.
De beste plaatsen
Zelfs op individuele tribunes is een goed zicht op het circuit niet gegarandeerd. Daarom noemen we hier enkele heel specifieke plekken waar je de auto’s het beste kunt bekijken:
- Grandstand 2 ligt in Zone 1 en geeft dus ook toegang tot alle andere zones. Je zit op deze tribune op de hogere rijen al snel vrij van het hek waardoor je de auto’s goed kunt zien terwijl ze remmen voor de eerste bocht na het start/finish gedeelte. Hier zul je veel inhaalacties kunnen zien en ook de start uitstekend meemaken.
- De Bay Grandstand is de grootste tribune en ook meteen de meest voordelige optie voor een tribuneticket in Zone 4. Je doet er hier goed aan om tussen rijen 15 en 30 plaats te nemen want dan heb je het optimale uitzicht op de baan en het grote televisiescherm. Lager kijk je vooral tegen de hekken aan en hoger kun je het scherm amper zien.
- Wanneer je graag op korte afstand van het muziekpodium wilt zitten kies je het beste voor de Padang tribune in Zone 4. Deze tribune bevindt zich tussen bocht 9 en 10. Je hebt helaas geen ideaal zicht op het circuit maar kunt wel vooraan staan bij de concerten.
Prestaties Max Verstappen Grand Prix van Singapore
Max Verstappen heeft de Formule 1 Grand Prix van Singapore tot op heden niet weten te winnen. In 2017 startte hij als tweede achter Sebastian Vettel. Bij de start kwam hij in de sandwich tussen twee Ferrari’s en crashte hij al in de eerste bocht uit de race. In 2018 startte hij ook als tweede en wist hij de race ook op die plek te finishen. In 2019 ging hij als vierde van start en kwam hij uiteindelijk als derde over de meet.
Geschiedenis van de Grand Prix van Singapore
Pas sinds 2008 wordt er door de Formule 1 een race gehouden in Singapore. Voor die tijd was autosport er nog niet enorm populair. Wel werd er van 1961 tot 1973 geracet met de zogenaamde Formula Libre en Australische Formule 2 auto’s op een circuit genaamd Thomson Road. Dit was bedoeld om meer buitenlandse toeristen naar Singapore te krijgen. Na 1973 duurde het enkele decennia voor autosport naar het kleine landje terugkeerde.
Eerste nachtrace van de Formule 1
Singapore debuteerde in 2008 op de racekalender en kreeg meteen de primeur voor de eerste Formule 1-race in het donker over het Marina Bay Street Circuit. Tegenwoordig vinden er meerdere races per jaar in het donker plaats, denk aan Bahrein, Singapore en Abu Dhabi, maar in 2008 was dit nog echt een unicum.
Kimi Räikkönen zei ooit dat Singapore een uitdagend circuit is, maar dat het nachtelijke aspect nauwelijks invloed heeft. Dat komt met name door het vele kunstlicht dat wordt gebruikt. Elke vier meter hangen grote Philips ledlampen. Hierdoor is het voor de coureurs net alsof ze overdag rijden. Volgens Lewis Hamilton maken de vochtige en tropische omstandigheden deze Grand Prix echter wel een stuk zwaarder dan andere stratencircuits zoals Monaco.
Lay-out Marina Bay Street Circuit
Het Marina Bay Street Circuit is een circuit wat dwars door Singapore loopt. Het gaat vooral door de haven van deze kleine staat. Het circuit is vijf kilometer lang en er worden 61 ronden verreden.
Het circuit kenmerkt zich door zijn vele bochten. Dat zijn er maar liefst 23. Dit bochtige karakter maakt het voor auto’s die goed kunnen accelereren een fijn circuit. Met topsnelheid alleen red je het niet op dit circuit. Niet voor niets heeft het team van Mercedes het in Singapore vaak lastiger gehad dan op veel andere circuits.
Eerste race in 2008
De eerste editie van deze Grand Prix in 2008 was een spektakelstuk. Felipe Massa ging aan de leiding maar bij zijn eerste pitstop reed hij weg met de brandstofslang nog aan zijn auto. Hij verloor een ronde en werd uiteindelijk dertiende.
Achteraf bleek Ferrari als één van de eerste teams een automatisch stoplicht systeem te gebruiken om de coureur duidelijk te maken wanneer hij weg kon rijden. Bij Massa ging dit licht al op groen voordat de brandstofslang daadwerkelijk uit de auto was.
Crashgate
Tijdens dezelfde race was Nelson Piquet jr., de teamgenoot van Fernando Alonso bij Renault, gecrasht. Hierdoor ontstond er een safety car situatie. Alonso had net een pitstop gemaakt en kwam hierdoor vooraan te liggen. Hij zou deze leidende positie niet meer uit handen geven en wist de eerste Grand Prix zo te winnen.
Een jaar later verklapte Piquet, vlak na zijn ontslag bij Renault, dat teambaas Flavio Briatore hem had opgedragen om te crashen. Daardoor kon Alonso de race winnen. Dit opmerkelijke voorval kwam hierdoor bekend te staan als ‘crashgate’.
Alonso behield zijn overwinning na een onderzoek van de FIA. Teambaas Flavio Briatore werd wel voor het leven geschorst. Dit werd teruggedraaid nadat Briatore ertegen in beroep was gegaan.
Meeste overwinningen Grand Prix van Singapore
De meest succesvolle coureur in Singapore is Sebastian Vettel. Hij wist hier vijf keer te winnen. Hij wordt op de voet gevolgd door Lewis Hamilton die in Singapore vier keer winnend over de finish kwam. Fernando Alonso won de eerste race in 2008 en kwam ook tijdens de editie van 2010 als winnaar over de streep.
Singapore tijdens de Grand Prix
Singapore is het kleinste land van Azië. Het bestaat in totaal uit 63 eilandjes en is ongeveer net zo groot als de Nederlandse Noordoostpolder. In het begin wist eigenlijk niemand in Singapore wat Formule 1 precies inhield maar dankzij de eigen Grand Prix is daar steeds meer verandering in gekomen. De bezoekersaantallen blijven al enkele jaren redelijk gelijk. Over het gehele weekend genomen komen er jaarlijks 250.00 tot 300.000 toeschouwers af op het evenement.
Evenementen en activiteiten
In Singapore kun je naast een bezoek aan de Grand Prix ook genoeg beleven in de stad. Van winkelen tot een stadswandeling langs alle prachtige gebouwen die de skyline vormen. Wat betreft hotels en restaurants hoef je je geen zorgen te maken. In de stad zijn er genoeg te vinden in veel verschillende prijsklassen. Na de race worden er ook concerten gehouden op het podium in Zone 4, waar je van optreden van internationale sterren kunt genieten.
Heb ik een visum nodig?
Je hebt als Nederlandse toerist normaal gesproken geen visum nodig om Singapore te mogen bezoeken. Dat geldt alleen wanneer je maximaal 90 dagen in het land zult verblijven. Andere voorwaarden zijn dat je in het bezit moet zijn van een paspoort (dus geen ID-kaart) met een geldigheid van minimaal zes maanden waar ook minstens 1 visumpagina nog leeg moet zijn. Daarnaast moet je kunnen aantonen dat je over voldoende financiële middelen bezit om je verblijf te bekostigen en moet je ook een retourvlucht met vastgestelde datum hebben geboekt.