Wat is de beste manier om de Grand Prix van Vietnam te bezoeken?
Er zal voorlopig geen Grand Prix van Vietnam plaatsvinden. Wanneer je echter toch al van plan was om naar dit bijzondere land op reis te gaan is het als Formule 1 fan leuk om ook even een kijkje te nemen bij het circuit. Daarvan liggen vele gedeelten er namelijk nog in perfecte staat bij. Aangezien de tribunes vrijwel allemaal tijdelijk waren zijn die inmiddels afgebroken, maar er blijft nog genoeg over om naar te gaan kijken als je toch in Hanoi verblijft.
Hoe kom je er? Vliegen
De meest voor de hand liggende manier om naar Hanoi te reizen is natuurlijk met het vliegtuig. De bestemming is daarbij altijd Hanoi International Airport, maar je kunt wel op verschillende plekken in het vliegtuig stappen. Een rechtstreekse vlucht zul je daarbij echter niet vinden, vaak moet je 1 keer overstappen en soms zelfs 2 keer. Ook vanaf Düsseldorf en Brussel kun je op die manier naar Hanoi. Hoe sneller je een ticket boekt, hoe voordeliger dat natuurlijk is.
Vervoer ter plaatse
Het stratencircuit van Hanoi ligt aan de westkant van de stad en dus niet in het centrum. Dat betekent dat je wel even zoet bent met het bereiken van de locatie zelf. Aangezien ook het vliegveld behoorlijk ver van het centrum is gelegen doe je er goed aan om de reis tussen het vliegveld en het centrum van Hanoi te combineren met een bezoekje aan het circuit. Dit doe je het beste met een taxi of door gebruik te maken van Grab, het Aziatische alternatief voor Uber.
Geschiedenis van de Grand Prix van Vietnam
Met ingang van 2o2o zou het Formule 1 circus neerstrijken in Hanoi voor de Grand Prix van Vietnam. Op het unieke circuit van 5,5 km lengte zouden de Formule 1 coureurs om de zege gaan strijden op een circuit dat deels permanent en deels een stratencircuit is. De vele scooters en tuktuks die daar normaal gesproken rondrijden zouden gedurende 3 dagen vervangen worden door de snelste bolides op aarde. Helaas gooiden Covid-19 en andere ontwikkelingen roet in het eten en lijkt het er daarom op dat de Formule 1 voorlopig geen acte de présence zal geven in Vietnam.
Ho Chi Minh Stad
Voor velen kwam de aankondiging van een Grand Prix in Vietnam als een verrassing, maar wie de Formule 1 van dichtbij volgt herinnert zich wellicht dat er ook al eerder sprake was van een wedstrijd in het land. Ho Chi Minhstad had in 2016 een plan klaar voor een Grand Prix in Vietnam. Daar sprak de toenmalige baas van de Formule 1, Bernie Ecclestone, uiteindelijk persoonlijk zijn veto over uit. Hij vond dat Vietnam te weinig autosporthistorie had en dat Azië bovendien al voldoende wedstrijden bezat op de Formule 1 kalender. Wat ook niet hielp was de strenge gokwet in het land, die het organiseren van sportwedstrijden bemoeilijkte.
Naar de straten van Hanoi
Nadat de Formule 1 met Liberty Media een nieuwe eigenaar had gekregen ontstond de behoefte om nieuwe markten aan te boren. Dat Vietnam geen historische band met autosport heeft sprak daarbij dus juist in het voordeel van het land. Daarnaast verdween na 2017 de Grand Prix van Maleisië van de F1 kalender omdat die race niet langer rendabel was. Daardoor kwam er ruimte bij voor een extra race in Azië. Tot slot werd ook nog eens de problematische Vietnamese gokwet versoepeld. De gesprekken over een wedstrijd in Vietnam kwamen daarmee in een stroomversnelling. Ditmaal niet voor een race in Ho Chi Minhstad, maar door de hoofdstad Hanoi.
Covid-19 en andere problemen
De Formule 1 zag zich in 2020 gedwongen om een aangepaste kalender te gebruiken in verband met de impact die Covid-19 had op landen waar geracet zou worden. Een van die landen was Vietnam, want vanwege de pandemie konden de teams daar onmogelijk naartoe reizen. De Vietnamese Grand Prix van 2020 kwam dus te vervallen en stond ook niet op de kalender van 2021. Dat had er ook mee te maken dat de organisator van de Grand Prix inmiddels een gevangenisstraf voor corruptie uitzit.
Stratencircuit met permanente gedeeltes
Het circuit van Hanoi is een semi-permanent stratencircuit met een lengte van 5.565 meter en een opvallende vorm. Het circuit maakt deels gebruik van de openbare weg maar bevat ook volledig nieuw gebouwde delen. Op de afbeelding hieronder hebben we de lay-out van het nieuwe circuit voor je uitgetekend. Het grijze gedeelte maakt gebruik van de openbare weg en het groene deel is nieuw aangelegd.
Het circuit van Hanoi heeft een heel unieke vorm die her en der ook doet denken aan lang vervlogen tijden. Welke racefan moet bijvoorbeeld niet meteen aan de AVUS in Berlijn denken wanneer hij de lange rechts stukken aan weerszijden van bocht 5 tot en met 11 ziet, met elkaar verbonden via een hairpin? En het lange gebogen deel tussen bocht 9 en 11 doet bijvoorbeeld wel wat denken aan het rechte stuk van het beroemde Long Beach stratencircuit in Amerika, waar de Formule 1 van 1976 tot en met 1983 te gast was. Dat belooft dus al veel goeds.
Hanoi tijdens de Grand Prix
Hanoi is de hoofdstad van Vietnam en telt ongeveer 6,5 miljoen inwoners. De stad ligt in het noorden en vindt zijn oorsprong volgens historici in ongeveer 3.000 v. Christus. De stad is beroemd om zijn vele prachtige gebouwen en tempels, waardoor het ook een populaire vakantiebestemming is. Hanoi was lange tijd een kolonie van Frankrijk, waardoor je ook nu nog veel Franse invloeden aan zult treffen in de stad. Die komen het sterkst naar voren in de koloniale Franse Wijk. Je vindt daar allerlei bijzondere bouwwerken in koloniale stijl, zoals het operahuis, diverse winkelcentra en musea. Hanoi is naast dat je er vanaf 2020 een F1 Grand Prix kunt bezoeken dus ook zeker een langer verblijf waard.
Socialistische Volksrepubliek Vietnam
Vietnam heet voluit de Socialistische Republiek Vietnam. Dat de Formule 1 graag meer voet aan de grond wil krijgen in het land is niet zo gek, want er wonen maar liefst 96 miljoen mensen. De macht in het land ligt bij de enige politieke partij, de Communistische Partij van Vietnam. Die nam in 1976 de touwtjes in handen na de hereniging van Noord- en Zuid-Vietnam, die weer volgde op de beruchte Vietnamoorlog.
Interessant voor Formule 1
Ondanks de politieke structuur van Vietnam is het land niet geïsoleerd en neemt het ook steeds uitgebreider deel aan de internationale economie. Mede daardoor is Vietnam al sinds de start van de 21ste eeuw het land met de hardst groeiende economie uit de hele regio. De inwoners van Vietnam en dan met name in grote steden als Hanoi krijgen dus ook steeds meer te besteden, wat de regio ook heel interessant maakt voor de Formule 1.