Waarom bezoek je de Grand Prix van Azerbeidzjan?
- Baku is een mooie stad met oude en moderne gebouwen.
- Het stratencircuit waar hier op wordt gereden is razendsnel.
- Elke nacht wordt er een concert gegeven voor alle racefans.
Wat is de beste manier om de Grand Prix van Azerbeidzjan te bezoeken?
De Grand Prix van Azerbeidzjan is een vaak boeiende wedstrijd vol spektakel in een al net zo interessante stad. Wat moet je weten wanneer je deze Formule 1 race wilt gaan bezoeken?
Hoe kom je er? Vliegen
Op twintig kilometer ten noordoosten van Baku bevindt zich het Heydar Aliyev International Airport. Hier kun je makkelijk naartoe vliegen. De dichtstbijzijnde luchthaven waar je een rechtstreekse vlucht kunt kiezen is Frankfurt. Wanneer je graag vanaf Schiphol wilt vertrekken heb je altijd minimaal 1 tussenstop. De reistijd loopt dan op van 4,5 uur naar tussen de 8 en 10 uur.
Vervoer ter plaatse
Een auto huren in Baku wordt afgeraden. Het is ten eerste erg druk in de stad en veel wegen zijn afgesloten vanwege het F1-circuit dat dwars door de stad loopt. Bovendien moet je als buitenlander in Azerbeidzjan een internationale verklaring hebben dat je bevoegd bent om te autorijden. Alleen je rijbewijs is dus niet afdoende.
Bussen rijden er zat naar het vliegveld en zijn niet duur. Ook kun je makkelijk taxi’s pakken in Baku. In Baku wordt er gereden met paars gekleurde London Cabs. In de volksmond in Baku ook wel aubergines genoemd. Deze zijn niet duur en brengen je makkelijk van A naar B.
Wanneer je in de buurt van het circuit verblijft kom je met de benenwagen natuurlijk ook een heel eind. En wil je de stad wat verder verkennen dan is de metro ook een uitstekende optie.
Waar verblijf je? Hotels nabij het circuit of de camping
Aangezien het circuit van Baku in het centrum van de stad ligt hoeft het niet moeilijk te zijn om een hotel in de omgeving te vinden. Bovendien zijn de prijzen heel schappelijk te noemen, want Azerbeidzjan is bepaald geen duur land. Voor enkele tientjes per nacht kun je al een prima hotelkamer vinden.
Natuurlijk is het wel belangrijk om de kamer van tevoren te reserveren. Al was het alleen maar omdat je bij je visumaanvraag de gegevens van de accommodatie ook al door moet geven.
Nederlandse fans bij deze Grand Prix
Het aantal Nederlandse fans bij de Azerbeidzjaanse Grand Prix is redelijk beperkt, maar dat kan het juist extra leuk maken om zelf deze reis wel te ondernemen. Max Verstappen mag overal op veel support rekenen, dus lokale fans en andere supporters zullen je graag zien verschijnen.
Circuit van Baku: de beste tickets en tribunes
Bij de Grand Prix in Baku zijn zowel General Admission tickets als diverse tribunekaartjes beschikbaar. Welke verschillende opties kun je hierbij uit kiezen?
General admission (staanplaatsen)
Alle zones waartoe je toegang krijgt met een General Admission kaartje bevinden zich aan de zuidkant van het circuit. De eerste plek begint kort na bocht 10 en de laatste zone eindigt halverwege het rechte stuk van start/finish. Op al deze plekken zullen de auto’s op hoge snelheid passeren en krijg je normaal gesproken weinig tot geen inhaalacties te zien.
De gebieden waar je met dit kaartje kunt komen hebben ook geen hoogteverschil. Wanneer je niet met je neus aan het hek staat zul je daarom vaak weinig zien. Een goede tip is om een stevig opklapbaar krukje o.i.d. mee te nemen, zodat je over andere mensen heen kunt kijken. Of zorg dat je heel vroeg aanwezig bent, zoek een goede plek en laat minimaal een persoon die bezet houden gedurende de dag.
Deze tickets worden per dag los verkocht. Je betaalt ongeveer 75 euro voor vrijdag, 100 euro voor zaterdag en 135 euro voor zondag.
Tribunes (zitplaatsen)
Tribunekaarten koop je voor de Grand Prix in Baku altijd voor het gehele weekend.
De meeste tribunes staan langs hetzelfde deel van de baan als waar je ook de General Admission gebieden vindt. Dit gaat dus om het lange rechte stuk (met enkele knikken) waarmee de coureurs weer naar start/finish en de eerste bocht gaan. Hier zijn onder andere de tribunes AzNeft, Giz Galasi, Mugham, Sahil en Bulvar gesitueerd. De prijzen lopen uiteen van 285 tot 550 euro voor het weekend.
Tegenover de pitstraat staat de Absheron hoofdtribune, die is onderverdeeld in vakken die met een letter van A tot en met E zijn aangeduid. De prijzen voor deze zitplaatsen lopen uiteen van 750 tot 850 euro voor drie dagen. Dit zijn de beste plaatsen omdat je niet alleen de start maar ook veel inhaalacties zult zien.
Naast deze vele tribunes op het rechte stuk zijn er ook nog de tribunes Icheri Sheher (485 euro) en Filarmoniya (250 euro). Die staan respectievelijk bij bocht 12 en aan de binnenkant van bocht 16.
Prestaties Max Verstappen Grand Prix van Azerbeidzjan
Max Verstappen heeft in Baku neergezet tot nu toe geen geweldige prestaties. Zijn beste resultaat is een vierde plek in de editie van 2019. In 2021 lag hij op koers om de race te winnen, maar zorgde een klapband in de slotfase ervoor dat hij zelfs helemaal geen punten scoorde.
De teamgenoten van Verstappen hebben juist wel successen behaald. In 2017 won zijn toenmalige teamgenoot Daniel Ricciardo de race. In 2021 was het tweede rijder Sergio Pérez die zijn eerste overwinning binnenhaalde voor zijn nieuwe team.
Geschiedenis van de Grand Prix van Azerbeidzjan
In 2013 maakte F1-baas Bernie Ecclestone bekend dat hij graag een race in Baku zou laten verrijden. De huisontwerper van de FIA Hermann Tilke begon met het ontwerpen van een stratencircuit in de hoofdstad van Azerbeidzjan. Nadat de Grand Prix van Korea afhaakte had de race eigenlijk al in 2015 verreden moeten worden, maar dit werd alsnog een jaar uitgesteld.
Grand Prix van Europa
De eerste F1 race in Baku werd verreden in 2016. Toen heette het nog de Grand Prix van Europa en niet zoals nu de Grand Prix van Azerbeidzjan. In het verleden werd dit gedaan om meerdere races in één land in één seizoen mogelijk te maken. Circuits zoals Brands Hatch, Donington Park, Jerez en de Nürbürgring hebben deze titel eerder ook gebruikt om een Formule 1 race te organiseren.
Het stratencircuit van Baku
Het circuit van Baku heet het Baku City Circuit. De baan loopt dwars door de stad. Zowel vlak langs de kust als meer richting het oude centrum. Het is een lang circuit, liefst zes kilometer in lengte. Er worden dan ook maar 51 ronden afgelegd. Alleen Spa is nog langer en daar worden derhalve slechts 44 ronden verreden.
Bijzondere lay-out
Het circuit kenmerkt zich door het extreem lange rechte stuk op start/finish want dit meer maar liefst 2,2 kilometer. Daarmee is het het langste rechte stuk van alle Formule 1-circuits.
In totaal telt de baan twintig bochten. Tot aan bocht zeven zijn het vooral rechte stukken met hier en daar een bocht, maar na bocht zeven veranderd dit. Dan gaan de coureurs een smal gedeelte in langs het oude kasteel van Baku. Hier past één F1-auto maar net doorheen.
Na vijf krappe bochten draaien de coureurs weer een recht stuk op. Hierna neemt het circuit z’n brede vorm aan met onderweg nog wat bochten op weg naar het lange rechte stuk op start/finish. Dit alles maakt dat de coureurs erg op hun hoede moeten zijn voor de wisselende aspecten van de baan.
Meeste overwinningen Grand Prix van Azerbeidzjan
Nico Rosberg wist de eerste Grand Prix van Bakoe op zijn naam te schrijven. De Duitser startte van pole nadat zijn teamgenoot Lewis Hamilton in de laatste kwalificatiesessie in de vangrail was geëindigd. In de race gaf hij zijn leidende positie geen moment uit handen. Max Verstappen werd achtste, nadat hij als negende gestart was.
Opvallende momenten
Ondanks de nog maar korte historie zijn er toch al aardig wat opvallende momenten geweest tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan. De eerste race in 2016 was niet heel verheffend maar de editie van 2017 maakte dat ruimschoots goed. Zo botste Sebastian Vettel tijdens een gele vlag periode tegen de auto van Hamilton, knalden Force India coureurs tegen elkaar aan en wist Lance Stroll in deze chaos zijn eerste podiumpositie te behalen.
Fans van Red Bull en Max Verstappen zullen zich ook nog de race in 2018 herinneren. Max Verstappen werd in de slotfase van achter aangereden door zijn teamgenoot Daniel Ricciardo. Beide coureurs moesten daarom de strijd staken en toekijken hoe Lewis Hamilton de race uiteindelijk won.
Baku tijdens de Grand Prix
Doordat het circuit van Baku door het centrum loopt is er veel te zien van het Formule 1 circus. Je kunt het gewoon niet over het hoofd zien. Het leeft dan ook enorm in de stad. Horecagelegenheden spelen er bijvoorbeeld graag op in. Je kunt nergens gaan of staan tijdens een Formule 1-weekend in Baku of je komt wel iets tegen wat met de Grand Prix van doen heeft.
Bezienswaardigheden Baku
Baku is de hoofdstad van Azerbeidzjan. De stad stamt uit de middeleeuwen en er valt dan ook veel oude architectuur te bewonderen. Het circuit komt er zelfs pal langs. De krappe bochten 8 en 9 zijn hier een goed voorbeeld van want die liggen direct naast het historische ondergrondse badhuis Yeraltı hamam en het voormalige kasteel. Daarnaast passeren de coureurs tijdens een rondje Baku onder meer het nationale concertgebouw en de Maagdentoren uit de 12e eeuw.
Het circuit is eigenlijk je gids door de stad langs alle toeristische trekpleisters. Tegenwoordig is Azerbeidzjan echter ook erg aan het moderniseren. Hierdoor vind je vlakbij de oude middeleeuwse architectuur bijvoorbeeld ook enorme wolkenkrabbers. Alles bij elkaar geeft dit de stad Baku een bijzondere uitstraling.
Alcohol
Azerbeidzjan is een islamitisch land maar men is er wel vrij liberaal wat de verkoop van alcohol betreft. Je kunt het in elk restaurant/bar of supermarkt krijgen. Het is duurder dan in omringende landen, maar voor mensen uit het westen is de prijs nog altijd vrij normaal.
Heb je een visum nodig?
Om Azerbeidzjan te kunnen bezoeken heb je niet alleen een paspoort nodig maar ook een visum. Je kunt een elektronisch visum aanvragen in het elektronische portal dat daarvoor is opgezet. Het visum is 30 dagen geldig en kost ongeveer 25 euro per persoon. Let op dat je ook meteen een kopie van je paspoort moet uploaden, evenals de gegevens van de accommodatie waar je zult verblijven.