Na jaren van net niet was 2016 het jaar van Nico Rosberg. Voor het eerst in zijn carrière wist hij zijn rivaal Lewis Hamilton te kloppen waarmee hij, net als zijn vader Keke in 1982, wereldkampioen werd. Het was voor Rosberg meteen reden om ermee te stoppen. Stoppen op het hoogtepunt.
GP Bahrein 2006
Nico Rosberg debuteerde op 20-jarige leeftijd bij het team van Williams. De renstal waar zijn vader in 1982 de wereldtitel mee binnenhaalde. Williams was inmiddels van topteam afgezakt tot een kwakkelende middenmoter. Dat maakt het des te knapper dat Rosberg in zijn eerste Grand Prix toch meteen twee punten wist te scoren door als zevende te eindigen. Dat seizoen zou de teller op vier punten blijven steken.
GP Australië 2008
Na twee seizoenen te hebben gereden voor Williams scoorde Rosberg steeds vaker punten. Maar hoger dan de vierde plaats wist hij nooit te komen. De eerste race van 2008 was meteen een knallende. Bij de start vielen meteen vijf coureurs uit en uiteindelijk kwamen er maar zes over de finishlijn. Rosberg wist alle brokken te omzeilen en zich vanaf een zevende plaats naar een derde plek te knokken. Zijn eerste podiumplaats achter Lewis Hamilton (McLaren) en Nick Heidfeld (BMW).
GP Singapore 2008
Al in 2008 vond het eerste gevecht plaats tussen Nico Rosberg en Lewis Hamilton. Aan het begin van de race crashte Nelson Piquet jr. (Renault) in de muur. Later zou blijken dat hij dit met opzet deed zodat teamgenoot Fernando Alonso kon profiteren van de safety carsituatie die volgde. Nadat Felipe Massa (Ferrari) zijn kansen op de zege had verspeeld nadat hij met de brandstofslang wegreed uit de pits kwam Rosberg opeens tweede te liggen achter Alonso, maar voor Hamilton. Hamilton, die verreweg de beste auto had, kwam er op het stratencircuit van Singapore niet langs en kon niet voorkomen dat hij voor het eerst verslagen zou worden door Rosberg. Alonso won de race. Rosberg en Hamilton completeerden het podium. Hamilton zou later dat jaar in Brazilië zijn eerste wereldtitel opeisen. Rosberg moest genoegen nemen met een dertiende plaats.
GP Maleisië 2010
In 2010 besloot Rosberg Williams achter zich te laten. De auto boekte geen vooruitgang. Mercedes had het team van Brawn overgenomen dat in 2009 met Jenson Button wereldkampioen was geworden. Als teamgenoot kreeg Rosberg de van pensioen teruggekeerde Michaël Schumacher. Al in de derde race van het seizoen in Maleisië zorgde Rosberg voor een stunt door Mercedes de eerste podiumplaats te geven sinds 1955 achter de Red Bulls van Vettel en Webber. Hij zou dat dat seizoen nog twee keer herhalen en eindigde ruim voor Schumacher als zevende in de WK-stand.
GP China 2012
Het jaar 2012 was voor Mercedes geen goed jaar. Zo kon Schumacher niet eens in de top tien eindigen in de eindstand en ook Rosberg had het moeilijk met een negende plaats. Wel was daar de eerste overwinning voor Rosberg, en voor Mercedes sinds 1955. In China startte hij vanaf pole-position en hij won de race met overmacht voor de McLarens van Button en Hamilton. Rosberg moest in totaal 111 wedstrijden wachten voordat hij kon winnen. Het record staat op naam van Mark Webber die tot zijn eerste zege van 2009 130 races nodig had voor een overwinning.
GP Duitsland 2014
2014 was het jaar waarin Mercedes de hegemonie in de Formule 1 overnam van Red Bull en dat tot op de dag van vandaag nog steeds doet. Sinds 2013 had Rosberg Lewis Hamilton als teamgenoot. Vroeger waren ze goede vrienden, maar de concurrentie tussen de twee had z’n weerslag op hun verstandhouding. Hamilton was degene die de meeste races won. Maar Rosberg ging aan de leiding van het WK, omdat Hamilton een keer was uitgevallen. In Duitsland kon Rosberg zich revancheren nadat hij zelf in Engeland ook was uitgevallen. Lewis Hamilton kon zich niet goed kwalificeren door versnellingsbak problemen waardoor Rosberg op zondag vrij baan had om rustig zijn eerste overwinning in zijn thuisland op te halen. Dit deed hij uiteindelijk gemakkelijk voor Valtteri Bottas (Williams) en teamgenoot Hamilton. De leiding in het WK viel weer aan Rosberg toe. Uiteindelijk moest Rosberg aan het einde van het jaar toch genoegen nemen met een tweede plaats. Een plaats die hem nog vaak ten deel zou gaan vallen.
GP Mexico 2015
Dit seizoen kon Rosberg simpelweg niet mee met Hamilton en de tweede plaats was meer regel dan uitzondering. Drie races voor het einde, en met slechts drie overwinningen voor Rosberg kon hij Hamilton al niet meer inhalen. Hierna begon de zegetocht. Rosberg won de laatste drie races van het seizoen en zou deze zegereeks voortzetten in 2016. In het weekend van Mexico reed hij Hamilton het hele weekend naar huis, ook al waren de verschillen niet al te groot. De basis voor de wereldtitel van 2016 werd hier gelegd. Hamilton werd verweten te veel te zijn gaan feesten na zijn derde wereldtitel. Hier heeft Rosberg optimaal van geprofiteerd, aan het einde van 2015 al.
GP Singapore 2016
Na een goede start van Rosberg en een zeer matige van Hamilton leek het halverwege 2016 toch weer mis te gaan. Na de eerste vier races te hebben gewonnen won Rosberg vanaf Spanje – waar beide Mercedessen elkaar eraf reden – tot aan Duitsland slechts één van de acht races. Hamilton wist een vrij ruime voorsprong op te bouwen en leek toch op weg naar zijn vierde wereldtitel. Nadat Rosberg in België en Italië had gewonnen flikte hij het ook in Singapore waarna Rosberg opeens weer de leiding in het WK had overgenomen. Dit kwam omdat in Singapore Daniel Ricciardo van Red Bull zich tussen de beide Mercedessen wist te nestelen. Rosberg wist de Australiër in een innig gevecht van zich af te houden. Maar Hamilton kwam er niet voorbij. Het was pas de eerste zege van Rosberg in Singapore, maar in 2008 konden we al zien dat dit circuit hem goed gezind is.
GP Maleisië 2016
Bij de start van de Grand Prix van Maleisië spinde Rosberg bij de start waarna hij helemaal achteraan kwam te liggen. Hamilton ging virtueel aan de leiding van het kampioenschap en Rosberg moest alles op alles zetten om nog op het podium te komen. Rosberg liet in deze race zien een wereldkampioenwaardige coureur te zijn door zich knap terug te knokken. In ronde 40 gebeurde wat niemand voor mogelijk had gehouden. De Mercedes-krachtbron van Lewis Hamilton gaf de geest. Dit malheur bleek achteraf de beslissing in de strijd om de wereldtitel te zijn. Rosberg kreeg nog een tijdstraf van tien seconden, omdat hij Kimi Räikkonen toucheerde in de tweede bocht, maar met zijn derde plaats zette hij een enorme stap op weg naar zijn wereldtitel. Het gat bedroeg nu 23 punten.
GP Abu Dhabi 2016
Met nog één race te gaan bedroeg het gat twaalf punten tussen de twee kemphanen. Dit betekent dat Rosberg aan een derde plaats hoe dan ook genoeg zou hebben voor de wereldtitel. Met Hamilton die van pole startte vertrokken de coureurs voor de laatste ronden van het seizoen. Gedurende de race had Rosberg het af en toe moeilijk met de Ferrari van Vettel en onze Max Verstappen. Uiteindelijk lag Rosberg na alle pitstops toch gewoon tweede achter Hamilton. Hierop besloot Hamilton de vaart te minderen in de hoop de druk op Rosberg op te kunnen voeren. Rondenlang ging dit zo door, maar het mocht allemaal niets meer uitmaken voor Rosberg. De top vijf kwam binnen vijf seconden van elkaar over de finish. Hamilton won, voor Rosberg en Vettel. Hierdoor mocht Nico Rosberg zich eindelijk wereldkampioen noemen. Vijf dagen later maakte hij bekend met pensioen te gaan.
Profiel Nico Rosberg
Geboortedatum: 27 juni 1985
Nationaliteit: Duits
Aantal races: 206
Overwinningen: 23
Wereldtitels: 1 (2016)
Teams: Williams, Mercedes