Michaël Schumacher is, uiteraard, de meest succesvolle Formule 1 coureur aller tijden met zeven wereldtitels. De Duitser debuteerde tijdens de Grand Prix van België van 1991 voor het team van Jordan. Hij reed de race niet uit, maar viel dermate op dat hij voor de volgende race al een contract verdiende bij Benetton. Vanaf toen ging het hard.
GP België 1992
In de beginjaren van Schumachers carrière moest hij de teams van Williams en McLaren, met coureurs als Mansell, Senna en Prost, meestal nog voor zich dulden. Hier kwam verandering in tijdens de Grand Prix van België van 1992. Op Spa-Francorschamps startte Schumacher nog als derde, maar Schumacher speelde perfect in op de regen, waar Ayrton Senna volledig miszat en genoegen moest nemen met de vijfde plaats. Hierdoor won Schumacher zijn eerste GP, voor de latere wereldkampioen Nigel Mansell.
GP Australië 1994
Het seizoen 1994 staat nog altijd bekend als één van de meest zwarte seizoenen uit de geschiedenis van de Formule 1. Iedereen verwachtte een tweestrijd tussen Schumacher en Senna nadat Senna McLaren had ingeruild voor Williams. Tijdens de derde race van het seizoen in San Marino verongelukte Senna echter. De tweestrijd kwam er echter toch. Waar Schumacher in het begin van het seizoen alle races won kon Damon Hill hem vanaf de zomer beter en beter bijbenen. Nadat Schumacher voor twee wedstrijden werd uitgesloten wegens een te ver afgesleten bodemplaat wist Hill zijn achterstand zelfs bijna helemaal in te halen. Alles kwam aan op de laatste race van het seizoen in Adelaide, Australië. Schumacher lag op kop na de start voor Hill, maar de druk werd groter en groter. In ronde 36 schoot Schumacher van de baan. Hill probeerde hem te passeren, maar Schumacher gooide vol de deur dicht. Zijn race zat er op, maar ook Hill kon, na het nog een rondje te hebben geprobeerd niet verder. Schumacher pakte hiermee zijn eerste wereldtitel, maar deze titel wordt tot op de dag van vandaag nog altijd als zeer omstreden gezien.
GP Spanje 1996
Na twee wereldtitels in 1994 en 1995 stapte Schumacher voor 1996 over naar Ferrari. De bolides van Williams waren echter oppermachtig met Damon Hill en debutant Jacques Villeneuve. Tijdens de Grand Prix in Spanje kwamen de weergoden echter weer eens om de hoek kijken. Damon Hill kon zijn wagen niet op de baan houden en hield het na tien rondjes voor gezien. Regenkoning Schumacher hield stug vol en pakte zijn eerste overwinning voor Ferrari met liefst 45 seconden voorsprong op Jean Alesi en Jacques Villeneuve die het podium completeerden. Volgens velen was dit de beste race die Schumacher ooit gereden heeft. Schumacher zou dat jaar nog twee races winnen en werd derde in het wereldkampioenschap. Damon Hill pakte zijn eerste en enige wereldtitel.
GP Italië 2000
De eerste vier seizoenen bij Ferrari werden voor Schumacher niet waar hij op had gehoopt. Derde in ’96. In ’97 en ’98 liep hij de wereldtitel in de laatste race mis, en in ’99 brak hij halverwege het seizoen zijn been bij een crash in Engeland. Schumacher won in al die jaren echter wel veel races. Zo won hij in Italië in 2000 voor de 41e keer. Hiermee evenaarde hij het record van Ayrton Senna. Dit zorgde ervoor dat Schumacher tijdens de persconferentie na afloop in huilen uitbarstte en moest worden getroost door zijn grote concurrent van die jaren: Mika Häkkinen.
GP Japan 2000
Na vijf jaar Ferrari was het dan eindelijk zover. Tijdens de één-na-laatste race van het seizoen in Japan werd Schumacher voor de derde keer wereldkampioen. Zijn eerste titel met Ferrari. Gedurende de race kwam Schumacher achter Häkkinen op de baan terecht, maar tijdens zijn laatste pitstop wist hij er weer voor te komen, waarmee hij de race won en zijn wereldtitel veiligstelde. Halverwege het seizoen had Schumacher een riante voorsprong verspeeld na vijf uitvalbeurten in vier races. Aan het eind wist hij er echter vier achter elkaar te winnen waarmee hij het seizoen negentien punten boven Mika Häkkinen op de eerste plaats beëindigde. Dit was tevens de eerste wereldtitel voor Ferrari sinds de Zuid-Afrikaan Jody Scheckter in 1979.
GP Frankrijk 2002
De Grand Prix van Frankrijk van 2002 is een historische. Tijdens deze race op 21 juli 2002 werd Schumacher al wereldkampioen! Dit was na elf van de zeventien races van dat seizoen. Zelf won Schumacher de race terwijl zijn teamgenoot Barrichello uitviel. Het betekende voor Schumacher zijn vijfde wereldtitel, waarmee hij het record van Juan-Manuel Fangio evenaarde. Schumacher zou dat jaar trouwens in alle races op het podium finishen. Hij won elf keer, werd vijf keer tweede en één keer derde. Een jaar later werd hierop het puntensysteem aangepast om het toch nog iets spannender te maken.
GP Japan 2003
Het nieuwe puntensysteem zorgde inderdaad voor een s pannender seizoen, maar ook was de Ferrari van Schumacher voor het eerst sinds jaren niet meer oppermachtig. Het hele jaar hijgden Kimi Räikkonen (McLaren) en Juan-Pablo Montoya (Williams) in zijn nek. Na een matige openingsfase van het seizoen nam Schumacher de leiding in het kampioenschap na acht races over van Räikkonen, om deze niet meer af te staan. Door het nieuwe puntensysteem duurde het nog tot de laatste race voor Schumacher zijn titel kon binnenslepen. In de laatste race startte Schumacher slechts als veertiende. Uiteindelijk pakte hij één punt met een achtste plaats, maar omdat Räikkonen tweede werd achter Barrichello bleef Schumacher Räikkonen nipt voor met twee punten: 93 om 91 punten. Hiermee was zijn zesde wereldtitel een feit en werd Schumacher officieel de meest succesvolle Formule 1-coureur ooit.
GP Frankrijk 2004
In 2004 was Ferrari weer eens oppermachtig in de Formule 1. De meest bijzondere overwinning van dat jaar voor Schumacher was toch die van Frankrijk. Schumacher startte als tweede achter, de nog jonge, Fernando Alonso. Gedurende de race koos Schumacher voor een vierstopstrategie! Hiermee zocht hij bijvoorbeeld twee keer vaker de pits op dan Alonso, maar aan het einde van de rit had Schumacher wel acht seconden voorsprong op de Spanjaard en pakte hij zijn negende overwinning van het seizoen (van de tien gereden races op dat moment).
GP België 2004
Tijdens deze 700e GP van Ferrari haalde Schumacher zijn zevende, en tevens laatste, wereldtitel binnen. Hij werd deze race verrassend geklopt door Kimi Räikkonen, maar een tweede plaats volstond. Het was voor het eerst dat Schumacher een wereldtitel haalde op Spa-Francorschamps. Schumacher heeft er nooit een geheim van gemaakt dat dit zijn favoriete circuit is.
GP Brazilië 2006
Dit was tevens de laatste race van Schumacher voordat hij voor het eerst een punt achter zijn carrière zette. In 2006 beleefde Schumacher een intens gevecht met Fernando Alonso (Renault). In de één-na-laatste race van het seizoen plofte zijn motor echter. Hierdoor ging Alonso met een voorsprong van tien punten de laatste race in. Het was mission impossible voor Schumacher. Helemaal nadat hij als tiende startte en bij de start lek reed. Een inhaalrace volgde en Schumacher liet nog één keer zien waarom hij wordt gezien als één van de beste coureurs allertijden. ‘Schumi’ kwam nog terug tot de vierde plaats. Dit was dus niet genoeg voor een achtste wereldtitel. Hierdoor werd Alonso voor de tweede keer wereldkampioen en ging Schumacher met pensioen. Tussen 2010 en 2012 reed Schumacher nog drie seizoenen mee bij Mercedes, echter zonder succes.
Profiel Michaël Schumacher
Geboortedatum: 3 januari 1969
Nationaliteit: Duits
Aantal races: 307
Overwinningen: 91
Wereldtitels: 7 (1994, 1995, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004)
Teams: Jordan, Benetton, Ferrari, Mercedes