Waarom bezoek je de Grand Prix van Oostenrijk?
- Dit is de thuisrace van het Red Bull van Max Verstappen.
- Geweldige sfeer met tienduizenden Nederlandse fans.
- Meerdere Oranje tribunes en een Oranjecamping.
Wat is de beste manier om de Grand Prix van Oostenrijk te bezoeken?
De rijken op aarde zijn met hun privéjet of helikopter altijd welkom op Zeltweg Airfield. Wanneer jij je die luxe niet kunt permitteren zijn er gelukkig ook nog veel andere manieren om naar de Grand Prix van Oostenrijk af te reizen. Welke mogelijkheden zijn er allemaal?
Met de auto naar de Red Bull Ring
Veel bezoekers die het hele weekend naar de Grand Prix in Oostenrijk willen kiezen ervoor om met eigen vervoer te gaan. Dat kan dan vaak ook in combinatie met een kampeerplaats op een van de dicht bij het circuit gelegen campings. De autoreis duurt zonder pauzes ongeveer 9 tot 10 uur, maar alleen wanneer alles mee zit. De snelste route leidt voor de meeste mensen via Keulen, Frankfurt en Neurenberg.
Vliegen
Wanneer je met het vliegtuig wilt reizen kun je kiezen tussen de luchthavens van Wenen en Graz. Wenen ligt nog wat verder van het circuit dan Graz, maar ook die stad is nog behoorlijk ver van je eindbestemming verwijderd.
De beste optie om verder te reizen is voor velen om al vooraf huurauto te reserveren die voor je klaar staat op de luchthaven. Daar zitten meerdere bekende autoverhuurders. Vanaf Wenen is het nog twee en half uur rijden naar het circuit bij Spielberg. Graz ligt op ongeveer een uur rijden.
Busreis
Een busreis kan een uitstekend alternatief zijn voor het vliegtuig of de eigen auto. Deze georganiseerde reizen nemen je alle zorgen uit handen want je hoeft alleen op tijd bij de gekozen opstapplaats te zijn en wordt na een lange rit op tijd afgeleverd vlakbij de poorten van het circuit. De prijs van deze reis is vaak ook goed behapbaar, omdat hij in de regel op basis van enkel de busreis en een voordelig General Admission kaartje wordt aangeboden.
Vervoer ter plaatse
Wanneer je met je eigen auto bent is het natuurlijk het slimste om ook zelf richting het circuit te rijden. De drukte valt in de regel mee, vooral bij de heenreis is het goed te doen. Er is ruim voldoende parkeergelegenheid en dat is ook gratis. Het is vervolgens nog ongeveer een kwartier wandelen naar de ingang van de Red Bull Ring.
Ben je aangewezen op het openbaar vervoer? Dan is het goed om te weten dat er treinstations zijn in Zeltweg en Knittelfeld. Die tweede optie is de beste keus, al ligt hij iets verder van het circuit, want vanaf station Knittelfeld vertrekken er shuttlebussen naar het circuit.
Waar verblijf je? Accommodaties bij het circuit
Het aantal accommodaties – anders dan de campings – is in de buurt van het circuit helaas beperkt. Wanneer je graag in een hotel overnacht kun je die het makkelijkst vinden in een stad zoals Graz of zelfs in Wenen. Maar dan zit je wel ver van het circuit en kan het lastig worden om op tijd aanwezig te zijn om nog een goede plek te bemachtigen. Daarom is die optie vaak het beste in combinatie met een tribunekaart zodat een zitplaats verzekerd is.
Campings bij het circuit
Camping Orange is voor supporters van Max Verstappen altijd een goede keus. Deze camping kost wel enkele honderden euro’s en de totaalprijs is afhankelijk van zowel de verblijfsduur als het aantal reisgenoten. Kinderen tot 14 jaar mogen overigens gratis overnachten bij betalende volwassenen. De camping ligt direct aan het circuit en je wandelt dus in een mum van tijd heen en weer.
Zijn er arrangementen beschikbaar?
Er zijn meerdere arrangementen beschikbaar waarbij je ook kunt kiezen uit verschillende vervoersopties. Er zijn reizen beschikbaar waarbij je bijvoorbeeld met KLM vanaf Schiphol naar Graz of Wenen vliegt en met een bus naar het hotel rijdt, of direct naar het circuit gaat. Andere opties zijn een busreis met opstapplaatsen in verschillende Nederlandse plaatsen en aankomst bij het circuit. Uiteraard is het ook mogelijk om een Grand Prix ticket, hotelovernachtingen en eventuele transfers te boeken maar de reis naar Oostenrijk op eigen initiatief te doen.
Een arrangement is vaak inclusief toegangskaartje. Dat is dan in de regel een ticket voor de General Admission zone. Het is dikwijls mogelijk om je tickets desgewenst tegen betaling van de meerprijs op te waarderen naar tribunekaarten.
Nederlandse fans bij deze Grand Prix: hoeveel Oranje tribunes zijn er?
In 2016 werd er voor het eerst op de Red Bull Ring een Oranje tribune ingericht. Hier verzamelden Nederlandse fans van Max Verstappen zich samen om te juichen voor hun favoriete coureur. Sinds dat jaar reizen er jaarlijks meer en meer Nederlanders of naar Oostenrijk om Verstappen aan te moedigen. Plaatjes van de tribunes met in het oranje uitgedoste en dolenthousiaste fans gaan elk jaar de wereld over.
Red Bull Ring: de beste tickets en tribunes
De Red Bull Ring heeft tegenwoordig een capaciteit van ongeveer 40.000 bezoekers per dag. Dat is geen enorm bezoekersaantal en de tickets zijn in de regel ook snel uitverkocht. Welke opties heb je hier?
General admission (staanplaatsen)
General Admission bestaat op de Red Bull Ring uit een langgerekte zone op de heuvel langs het rechte stuk tussen bocht 2 en 3. Hier is het eenvoudig om een plekje te vinden waar je het circuit goed kunt zien. Er staan ook altijd meerdere televisieschermen opgesteld zodat je ook op die manier de actie kunt volgen. Vanwege de hoogteverschillen in de baan kun je ook enkele andere delen van het circuit zien, zoals het lange rechte stuk naar bocht 2 toe.
Tribunes (zitplaatsen)
Er zijn meerdere grote tribunes gebouwd naast het circuit. De meeste fans die vanuit Nederland reizen zullen kiezen voor een van de speciale Max Verstappen tribunes:
Oranje tribunes op de Red Bull Ring
Inmiddels kun je als Verstappen fan kiezen uit drie tribunes die in het teken staan van Max. Dit gaat in de eerste plaats om de gehele tribune Mitte tussen bochten 6 en 7. Deze is favoriet bij veel fans doordat de auto’s vlak voor je langs rijden aangezien de tribune aan de binnenkant tussen de twee bochten staat en de grindbakken dus aan de buitenkant liggen.
Ook de gehele Premium Nord tribune aan de buitenkant van bocht 4 is inmiddels gereserveerd voor Max-fans. Je kijkt hier uit op het rechts stuk waar aan de linkerkant het General Admission gedeelte is gesitueerd. Ook hier kun je zeker op enkele inhaalacties rekenen.
Tot slot zijn de delen N, O en P van de Red Bull tribune ook Oranje gekleurd. Dit gaat om de tribune die langs het lange rechte stuk na bocht 1 staat. Je zult daar altijd veel inhaalacties te zien krijgen. Ook de start is altijd een mooi moment hier omdat de auto’s nog zo dicht bij elkaar zitten.
Overige mooie zitplaatsen
De Red Bull tribune is heel groot en heeft ook nog veel andere vakken waarvoor je een kaartje kunt kopen. Deze vakken worden met letters aangegeven en wanneer je een kaartje voor sectie A of B koopt ben je spekkoper op dit circuit. Je kunt dan namelijk niet alleen bocht 1 en het lange rechte stuk richting bocht 2 zien, maar ook het gehele start/finish gedeelte.
De kosten zijn daar echter ook wel naar. De prijs van deze zitplaatsen is zelfs vergelijkbaar met die van de hoofdtribune. Als je dat geld wilt uitgeven (ongeveer 500 euro per persoon) zouden we je echter sterk aanraden om voor blok A op de Red Bull tribune te kiezen voor de beste ervaring.
Het 3-tribune kaartje
Je kunt ook kiezen voor een ticket waarbij je elke dag op een andere tribune zit. Dat kan heel leuk zijn als je graag verschillende delen van het circuit wilt zien. Er zijn drie opties beschikbaar: Platinum, Gold en Silver. Dit zijn de tribunes waarmee je toegang krijgt op elke dag:
- Platinum geeft toegang tot Red Bull Tribune blok H op vrijdag, Red Bull blok A op zaterdag en de hoofdtribune op zondag.
- Met Gold zit je op vrijdag op de hoofdtribune, in Red Bull blok H op zaterdag en in Red Bull blok A op zondag.
- Zilver is een combinatie van Red Bull blok A op vrijdag, de hoofdtribune op zaterdag en Red Bull blok H op zondag.
Prestaties Max Verstappen Grand Prix van Oostenrijk
Max Verstappen heeft tot op heden enorm goede zaken gedaan op de Red Bull Ring. De hoge snelheden liggen de Red Bull over het algemeen niet goed, maar de uitstekende wegligging in de snelle bochten maakt veel goed. Bovendien heeft grote concurrent Mercedes een paar keer flink pech gehad. Bijvoorbeeld in 2018 toen eerst Valterri Bottas uitviel met hydraulische problemen en later ook Lewis Hamilton vanwege motorproblemen op moest geven. Zo wist Verstappen zijn vierde startpositie toch nog in een overwinning om te zetten.
De meest memorabele race van Verstappen op de Red Bull Ring was ongetwijfeld de Grand Prix van 2019. Hij had een slechte start en viel van de tweede plek terug naar de achtste plek. Mede dankzij een snelle en goed getimede pitstop kwam hij eerst terug tot de vierde plek na de eerste serie stops. Tijdens ronde 50 haalde hij de Ferrari van Vettel in en zes rondjes later verschalkte hij Bottas. In de laatste rondes volgde een titanengevecht met Charles Leclerc, die hij tot tweemaal moest passeren om de leiding te pakken en vast te houden tot de finish.
Geschiedenis van de Grand Prix van Oostenrijk
Sinds 1970 wordt er op het huidige circuit gereden nabij Spielberg, maar al in 1963 en 1964 was de Formule 1 op bezoek in Oostenrijk. Destijds werd er gereden op het Zeltweg Airfield. Voor de huidige tijd een saai kort circuit met maar vier bochten. De Formule 1 was er dan ook snel weer verdwenen. Het huidige circuit organiseert de Oostenrijkse Grand Prix vanaf 1997, met een pauze van 2004 tot 2013.
De snelle en gevaarlijke Österreichring
In 1970 streek het Formule 1 circus voor het eerst neer op de Österreichring. Met zes kilometer was het een vrij lang circuit, maar ook heel erg snel. De bochten waren er over het algemeen vloeiend, waardoor de coureurs weinig hoefden af te remmen. De laatste bocht voor het opdraaien van start/finish deed erg denken aan de huidige Parabolica op Monza.
In 1977 werd er na start/finish een chicane toegevoegd aan het circuit, zoals dat vanaf die tijd vaker gebeurde op circuits. In 1975 was de Amerikaan Mark Donohue namelijk op dat bewuste punt verongelukt. Na de Oostenrijkse Grand Prix van 1987 besloot de FIA dat de Österreichring niet meer voldeed aan de veiligheidseisen en werd er besloten dat het circuit moest worden veranderd.
De moderne lay-out
Ongeveer driekwart van het moderne circuit ligt op de voormalige Österreichring. Het rechte stuk van start/finish loopt echter veel minder lang door dan vroeger. De coureurs gaan hier scherp naar rechts omhoog richting de bergen waarna de coureurs weer afslaan naar rechts en weer op de oude Ring komen. Vanaf dat punt loopt het circuit volledig op het oude parcours, echter zijn de bochten een stuk scherper en technischer gemaakt. Het circuit blijft snel, maar niet zo gevaarlijk als op de Österreichring het geval was.
Kortste rondes van de kalender
Het circuit is met 4,3 kilometer aan de korte kant. Bovendien zijn de snelheden heel hoog. In de kwalificatie worden daardoor rondetijden van iets meer dan een minuut gereden. Een andere leuke bijkomstigheid is dat de race 71 ronden heeft en het publiek ziet de auto’s dus vaak en kort achter elkaar passeren.
Een ander opmerkelijk aspect van het circuit zijn de grote hoogteverschillen. Het circuit ligt tegen een berg aan en hierdoor ligt het noordelijke deel van circuit veel hoger dan het zuidelijke deel. Dit heeft invloed op de snelheden op sommige punten. Het zorgt er ook voor dat je vaak meerdere delen van het circuit kunt zien vanaf je zitplaats.
Eigendom van Red Bull
Na een break tussen 2004 en 2013 kwam de Formule 1 in 2014 weer terug op de A1-ring, die voortaan als Red Bull Ring door het leven ging omdat dat concern de baan had gekocht. Tegenwoordig is de Oostenrijkse Grand Prix de thuisrace voor het Red Bull Racing team waar Max Verstappen voor rijdt.
Aan de lay-out van het circuit veranderde niets maar wel zijn in de loop der jaren de voorzieningen rondom de baan opgeknapt. De slechte faciliteiten waren een belangrijke reden dat de Formule 1 in 2004 uit Oostenrijk vertrok.
Meeste overwinningen Oostenrijkse Grand Prix
Max Verstappen is samen met Alain Prost recordwinnaar van de Oostenrijkse Grand Prix. Beide coureurs hebben drie zeges behaald. Prost won de race in 1983, 1985 en 1986 en Verstappen schreef de wedstrijd op zijn naam in 2018, 2019 en 2021. Wanneer echter ook de Styrian Grand Prix (genoemd naar de regio Stiermarken) wordt meegerekend is Verstappen in zijn eentje de beste met vier overwinningen. Hij wist die aan de Covid-19 pandemie te danken extra race op de kalender in 2021 namelijk ook te winnen.
Zeltweg en Spielberg tijdens de Grand Prix
De Formule 1 is zeker populair in Oostenrijk en natuurlijk met name in de regio waar de Grand Prix wordt verreden. Dit komt natuurlijk ook door de successen van Red Bull Racing. Red Bull begon in 2005 toen het kwakkelende team Jaguar-Ford werd overgenomen. Dat Red Bull van dit team zo’n succes heeft kunnen maken spreekt ook veel Oostenrijkers aan.
Lekker warm weer
De Red Bull Ring ligt vrij afgelegen tegen de prachtige Oostenrijkse bergen aan. De Grand Prix van Oostenrijk wordt echter altijd in de zomer verreden. Hierdoor liggen de gemiddelde temperaturen, ook in de Alpen, gewoon rond de twintig graden. Je ski’s kun je dus thuislaten.
Spielberg
Het circuit ligt in een vrij afgelegen omgeving. Het dichtstbijzijnde stadje is Spielberg bei Knittelfeld. Ook het plaatsje Zeltweg ligt in de buurt van het circuit. Beide stadjes liggen op een paar kilometer afstand. De dichtstbijzijnde grote stad is Graz, op zo’n zestig kilometer naar het zuidoosten.
Oostenrijkse bergen
De bergen en de prachtige natuur rondom het circuit vormen de perfecte gelegenheid om een mooie natuurwandeling te maken. Ook kun je over mooie bergweggetjes rijden en op deze manier van de natuur genieten. Boven op de bergen geniet je natuurlijk ook optimaal van het schitterende uitzicht.